Einde aan langdurige opslag klantgegevens

Foto Flickr / ebayink

Door Astrid Oosenbrug op 8 april 2014 Delen

De Europese richtlijn die telecombedrijven verplicht data van klanten langdurig op te slaan, is door het Europese Hof van Justitie van tafel geveegd. Ik verwacht dat het kabinet binnenkort regelt dat de zogenoemde bewaarplicht wordt ingeperkt. Dat zou winst betekenen voor internetgebruikers, die in de uitspraak van het Hof hun recht op privacy bevestigd zien.

Al langer pleit de PvdA voor het beperken van de bewaarplicht voor telecombedrijven. Het is bijzonder onwenselijk dat telecomgegevens en andere data zes tot twaalf maanden kunnen worden opgeslagen. Terwijl in veel gevallen een maand voldoende moet zijn.

Onlangs hebben mijn collega Jeroen Recourt en ik gepleit voor betere bescherming van privacy en online data. Zo binden we onder meer de strijd aan met het misbruik van klantgegevens voor commerciële doeleinden. Het illegaal handelen in deze data moet strafrechtelijk kunnen worden aangepakt. Voor de PvdA staat de privacy van bellers en internetters immers voorop.