Einde aan gebruik microplastics

Door Manon Fokke op 28 november 2012 Delen

De Tweede Kamer heeft mijn motie om een einde te maken aan het gebruik van microplastics in cosmetica aangenomen. Ik ben hier vanzelfsprekend verheugd mee. Microplastics zijn kleine stukjes plastic die verwerkt zijn in onder andere tandpasta en shampoo en komen via de afvoer in het oppervlaktewater terecht. Met alle schadelijke gevolgen voor het milieu van dien. Daar komt dankzij deze motie een einde aan.

Jaren geleden is er hard gestreden om iets te doen aan vervuilende koelkasten en haarlakken. Nu constateert de Partij van de Arbeid dat er weer verschillende producten op de markt zijn, die erg vervuilend zijn voor ons milieu, in dit geval voor ons oppervlaktewater. De PvdA vindt dan ook dat hierop moet worden ingegrepen.

Het is te makkelijk van de levensmiddelenindustrie om onder meer tandpasta vol te stoppen met microplastics. Het milieu is te belangrijk om toe te staan dat via ‘goedkope stappen snel thuis’ de industrie dergelijke middelen in cosmetica verwerkt, terwijl duurzame alternatieven voorhanden zijn. Gelukkig zijn er inmiddels ook al een aantal bedrijven die zelf hebben besloten te stoppen met het toevoegen van microplastics.