Egyptische partijen moeten onderhandelen

Door Frans Timmermans op 16 augustus 2013 Delen

Waar velen met mij vorige week al bang voor waren is gebeurd: de ontruiming van twee protestkampen in de Egyptische hoofdstad CaĆÆro heeft geleid tot een escalatie van geweld en heel veel bloedvergieten. Zoals de afgetreden vice-premier El-Baradei terecht vaststelt, wordt de weg naar de onderhandelingstafel zo alleen maar lastiger. Toch blijft dat de enige weg die Egypte duurzaam stabiel kan maken.

Alleen zo komen de toeristen en de investeerders terug, alleen zo kan de economie gaan draaien en krijgt de zeer jonge bevolking perspectief op een betere toekomst. De noodtoestand afroepen helpt daarbij geenszins. Evenmin als de ‘winner takes all’-mentaliteit van beide kampen.

Het is overduidelijk dat geweld geen oplossing is, maar de problemen van het land alleen maar vergroot. De partijen moeten onderhandelen, een alternatief is er niet, want gelet op de verdeeldheid onder de Egyptische bevolking zijn ze tot elkaar veroordeeld.