Eerlijk werk moet uit Europa komen

Door Paul Tang op 16 april 2014 Delen

Afgelopen week zette het Europees Parlement een stap op weg naar een Europa waar eerlijk werk centraal staat. In Straatsburg stemde een meerderheid voor een wet die iets beter regelt dat oneerlijke verdringing en uitbuiting van werknemers wordt aangepakt. De PvdA stemde vóór, maar met gemengde gevoelens. De richtlijn gaat wat ons betreft namelijk lang niet ver genoeg. Daarom komen Agnes Jongerius en ik met een plan om eerlijk werk tot uitgangspunt in Europa te maken.

Ruim veertig jaar had hij op de weg gezeten. Eerst voor een baas, later op zijn eigen vrachtwagen. Zijn ogen glimmen als hij over de beginjaren verhaalt. De jaren zonder tunnels. Met een oude vrachtwagen die hikkend tegen de toerengrens de steile haarspeldbochten trotseert. Vijf maanden geleden trok hij voorgoed de handrem op de Volvo transportvrachtwagen die hij zelf bij elkaar gereden had. Hij voelt zich ‘verneukt’ en hij wil me graag vertellen waarom als we elkaar dit voorjaar ontmoeten.

Dat handelsland Nederland baat heeft bij open grenzen hoef je Willem niet uit te leggen. Duizenden vrachtjes heeft hij opgepikt in de Rotterdamse haven. Vrachtjes uit alle hoeken van de wereld voor alle hoeken van Europa. Het was zijn brood. Maar die broodwinning is hem afgenomen. Ook door Europa.

Het recht op vrij verkeer van werknemers is geregeld in de detacheringsrichtlijn. In het leven geroepen door niemand minder dan oud-VVD-leider en Eurocommissaris Frits Bolkestein. De richtlijn kreeg al snel de bijnaam de Frankensteinrichtlijn. Omdat de gevolgen voor zowel werknemers die een beter leven achterna reizen als voor het ontvangende land bijzonder groot zijn. Deze richtlijn is niet compleet en laat ruimte voor onduidelijkheid. Hierdoor is het relatief makkelijk om er misbruik van te maken. Met uitbuiting en verdringing van werknemers, bijvoorbeeld in de bouw- en transportsectoren, tot gevolg. De handhavingsrichtlijn, die vandaag is aangenomen, dicht de gaten onvoldoende.

In ons land is het effect samen te vatten als: uitbuiting van Oost-Europeanen, verdringing van Nederlandse werknemers als Willem. De enige die profiteert zijn met name multinationals die bijzonder goedkoop aan werknemers kunnen komen. De bedrijven die de nieuwe energiecentrales in Noord-Nederland bouwen maken enkel nog gebruik van goedkope Oost-Europese werknemers. Zij worden uitgebuit, Groningers zonder baan maken geen kans.

Onze minister Lodewijk Asscher rijdt regelmatig op en neer naar Brussel om de problemen die vrij verkeer met zich meebrengen aan te kaarten. Dat blijft hij doen en hij zal ons aan zijn zijde vinden. De strijd tegen oneerlijk werk gaat door.

Agnes Jongerius en ik zullen met onze bondgenoten in Europa met een nieuw plan komen om eerlijk werk tot uitgangspunt te maken. Niet de markt maar mensen moeten centraal staan. Want als ik Willem nog een keer tegenkom wil ik hem kunnen zeggen dat we ons er niet bij neer hebben gelegd. Dat we in staat zijn om Europa voor ons te laten werken. Dat eerlijk werk nu wel uit Europa komt. En dat hij hopelijk over niet al te lange tijd zijn Volvo weer kan starten.