Eerlijk betalen voor parkeren

Eerlijk betalen voor parkeren

Door Sharon Dijksma op 23 november 2010 Delen  

Wanneer mensen hun auto 61 minuten parkeren, betekent dit vaak dat ze  voor
twee uur moeten betalen. In een tijd dat we allemaal de tering naar de nering
moeten zetten is dat niet acceptabel. Ik zal minister Verhagen vragen hier tegen
op te treden. Ook pleit ik ervoor dat de minister een maximering aan de
jaarlijkse verhoging van parkeertarieven afspreekt met gemeenten en eigenaren
van particuliere parkeerplaatsen.

Tenslotte bepleit ik meer gebruikersgemak door de betaalmogelijkheden van
parkeerautomaten te verhogen. Merkwaardig dat je bij sommige parkeerautomaten
uitsluitend met chipkaart of enkel met munten kunt betalen. Dat past niet meer
in 2010.

Helaas beperkt het oneerlijk betalen zich niet alleen tot parkeren.  Ook bij
bijvoorbeeld telefoonabonnementen betalen mensen vaak per minuut, waardoor ze
voor een minuut en één seconde twee minuten mogen aftikken. Mijn collega Martijn
van Dam kwam hier eerder al
tegen
in het geweer
. Vandaag zal ik het punt opnieuw inbrengen in een debat met de
minister hierover.

In al deze gevallen gaat het om ‘eerlijk betalen’ voor consumenten.Daarbij
wil ik dat Verhagen het initiatief neemt om het betalen voor het daadwerkelijke
gebruik (bellen, parkeren) te gaan regelen  met particuliere bedrijven en (in
het geval van het parkeren soms)  ook de lagere overheden.

Ik hoop dat een meerderheid in de Kamer deze voorstellen steunt zodat de
minister aan de slag kan.