Eerlijk beleid voor  ontwikkelingslanden

Eerlijk beleid voor ontwikkelingslanden

Door Roelof van Laar op 17 juni 2015 Delen

Hoe ontwikkelingslanden groeien wordt door veel meer dan alleen ontwikkelingshulp beinvloed. Handelsverdragen, hoe landen verdienen aan hun grondstoffen en hoe ze belastinginkomsten verwerven is vaak van veel groter belang. De kansen die landen hebben en krijgen om te groeien, worden mede bepaald door het beleid van Westerse landen. Sluiten we eerlijke handelsverdragen, bevoordeelt ons belastingbeleid multinationals niet teveel en draagt ons migratiebeleid bij aan de ontwikkeling van herkomstlanden? Dit wordt coherent beleid voor ontwikkeling genoemd. Ofwel: eerlijk beleid voor ontwikkelingslanden.

Met deze notitie reageert de PvdA op de eerste Nederlandse coherentiemonitor, de reactie van de minister daarop en de inbreng van verschillende organisaties tijdens een bijzondere procedure in de Tweede Kamer over eerlijk beleid voor ontwikkelingslanden.