Eerder hulp bij uit de hand lopende schulden

Door Mariëtte Hamer op 22 februari 2014 Delen

De Partij van de Arbeid wil mensen bij wie de schulden hen boven het hoofd dreigen te groeien, eerder helpen. We willen voorkomen dat deze mensen in de problemen komen door uit de hand lopende schulden eerder te signaleren zodat er gericht kan worden ingegrepen. Dat staat in een actieplan (pdf) dat ik vandaag samen met mijn collega Tunahan Kuzu en verschillende lokale lijsttrekkers presenteer.

Download het actieplan (pdf) >
Download het actieplan (htm) >

In Nederland heeft 1 op de 6 huishoudens problematische schulden of loopt het risico om deze te krijgen. Sommige mensen komen vast te zitten in hun schulden. Het maakt ze ongelukkig, veroorzaakt spanningen in gezinnen en vormt een belemmering op het werk. Door excessieve schulden kunnen kinderen niet mee doen op de sportclub of aan het schooluitje. Schuld creëert armoede, en juist daarom moet we mensen die kopje onder dreigen te gaan eerder de helpende hand bieden.

De PvdA wil dat dienstverleners meer gaan kijken naar de persoon achter de schulden. Zo moeten zij binnen twee weken na een aanmaning telefonisch contact opnemen met de schuldenaar. Een schuldachterstand van enkele maanden moet verplicht bij de gemeente worden gemeld zodat problemen eerder gesignaleerd worden. Via een landelijk beslagregister kan dan worden gekeken hoeveel schuld iemand heeft, zodat mensen niet onder het bestaansminimum terecht komen. Tot slot moeten mensen bij een aanvraag van een WW of bijstandsuitkering een budgetadviesgesprek krijgen over hoe zij omgaan met de verminderde inkomsten.