Een zorgboerderij midden in Zeewolde

Door Mei Li Vos op 14 februari 2013 Delen

Ik was te gast op de MMM-zorgboerderij in Zeewolde. MMM staat voor Mensen Met Mogelijkheden. Ze sprak er met begeleiders en medewerkers, de oprichter van het eerste uur, een vrijwilliger en een aantal cliënten. Ook was PvdA-gemeenteraadslid Jan Klop van de partij.

De MMM zorgboerderij is ontstaan uit een initiatief van ouders die een zorgboerderij zochten voor hun verstandelijk beperkte kinderen, die waren er nog niet in dit deel van Nederland. Piet Verschure, een van de oprichters van de stichting vertelt dat het jaren lang heeft gekost voordat de groep met ouders door het woud met landelijke regels was geploegd. Verschure: ‘We hadden ook wel erg ambitieuze plannen, maar uiteindelijk konden we met Triade, een zorgorganisatie, de boerderij beginnen.’

De MMM boerderij staat midden in Zeewolde, een paar honderd meter van het gemeentehuis.
In de zorgboerderij wonen twaalf mensen met een verstandelijke beperking en komen ruim twintig mensen overdag voor hun dagbesteding. Zeewoldenaren doen boodschappen in de reformwinkel die er naast staat, vieren kinderfeestjes bij het theehuis en de midgetgolfbaan, halen in de winter er hun kerstbomen en in de zomer zonnebloemen.

De boerderij is stevig verankerd in Zeewolde, niet alleen omdat de Zeewoldenaren voor hun feestjes, borrels en boodschappen naar de boerderij komen, maar ook omdat ze een flink deel van de activiteiten mede mogelijk maken. Ze doen vrijwilligerswerk en sponsoren de activiteiten die niet uit de gewone zorgbudgetten betaald kunnen worden. Mei Li Vos: ‘De mensen met een beperking zijn via deze boerderij echt geïntegreerd in de Zeewoldse samenleving, dat is echt heel mooi om te zien.’

Uiteraard is er zorg om de plannen van het kabinet. Begeleider Hannet Ijska vraagt zich af of de verschillende cliënten er wel kunnen blijven wonen en werken als zorg alleen voor de zwaarste gevallen bekostigd wordt. Verschure maakt zich zorgen of de boerderij we; behouden kan worden als er veel minder geld beschikbaar is. Ijska vraagt zich bij de participatiewet af of cliënten nog wel begeleiding krijgen als ze naar gewone werkgevers gaan.

Dit zijn vragen die we allemaal moeten beantwoorden als er wordt gesproken over een andere organisatie en financiering van de zorg. Als je ziet met hoeveel energie en creativiteit deze boerderij is opgebouwd, en hoe geworteld die is in Zeewolde heb ik er het volste vertrouwen in dat ze veranderingen goed gaan opvangen, maar voorzichtigheid van onze kant blijft geboden. Als je te snel gaat en geen ruimte laat voor eigen oplossingen kan je mooie instellingen schaden. Dat laten we niet gebeuren.