Een toekomstbestendige publieke omroep voor iedereen

Beeld npo.nl

Door Mohammed Mohandis op 13 oktober 2014 Delen

De publieke omroep is er voor alle Nederlanders. Daarom kan ik me goed vinden in de voorstellen van het kabinet om ervoor te zorgen dat de publieke omroep mooie en innovatieve programma’s voor iedereen blijft maken. Op drie zenders, via nieuwe mediakanalen en met ruimte voor talentvolle televisiemakers. Zo wordt een breed publiek bereikt en kan de publieke omroep haar taak uitoefenen: kennis en informatie delen om cultuur en waarden te verspreiden. Daarmee draagt de publieke omroep bij aan een verbonden samenleving.

De omroep wordt beter en sterker doordat programma’s en programmering herkenbaarder worden als publiek aanbod en doordat er een sterkere regie komt. Maar ook doordat de publieke omroep de ruimte en de opdracht krijgt voorop te lopen in vernieuwing, zowel door op alle media volop actief te zijn als door met vernieuwende programma’s en concepten te komen.

De samenwerking tussen de landelijk en de regionale omroep kan ook bijdragen aan de kracht van de publieke omroepen. Een sterke, herkenbare en vernieuwende publieke omroep die werkt vanuit duidelijke publieke doelstellingen en zich daar ook voor verantwoord is waar de Partij van de Arbeid al langere tijd voor heeft gepleit.

Onze publieke omroep is er voor iedereen. En om kwaliteit, diversiteit en innovatie te leveren heeft de publieke omroep ruimte nodig. Ruimte in het aantal zenders en digitale kanalen, ruimte in de eigen keuze voor programmering. Het kabinet heeft ervoor gekozen die ruimte aan de oproepen te bieden. Zodat de publieke omroep haar belangrijke verbindende rol in onze samenleving kan blijven vervullen. Zo houden we een publieke omroep van alle Nederlanders, voor alle Nederlanders.