Een open Nederland voor studenten

Door Ed Groot op 24 augustus 2012 Delen

De Intreeweken zijn begonnen. De dame uit Amsterdam-Zuid met wie ik campagnemateriaal uitdeelde, stelde met moederlijk afgrijzen vast dat studenten vaak roken. Wat mij opviel is dat de meeste studenten meiden zijn. Dat weet je natuurlijk al van de statistieken, maar het blijft een enorm verschil met toen ik economie studeerde. Toen waren de meisjes op een hand te tellen.

Eerstejaarsstudenten zijn denk ik het minst crisisgevoelige deel van onze bevolking. Met de stijgende werkloosheid hebben ze nog even niks te maken. Evenmin met de dure AWBZ, de problemen in de thuiszorg of de kortingen op de pensioenen. Zelfs die ellendige langstudeerboete lijkt nog ver weg.

Ik vroeg me af, wat is nou ècht belangrijk voor studenten? Ja, natuurlijk moet die langstudeerboete van tafel, natuurlijk moet je investeren in toegankelijk en goed onderwijs en natuurlijk moeten er meer studentenwoningen komen.

Maar het allerbelangrijkst is dat Nederland weer een land wordt dat open en constructief staat in Europa en in de wereld. Studenten dromen vaker van een baan bij een internationale organisatie dan van een Haags departement. Internationale bedrijven hebben bij hen een dikke streep voor.

Wat je studenten niet kunt aandoen is dat Nederland zich afkeert van Europa en dat wantrouwen van alles wat buitenlander is de basishouding wordt. Dan hebben buitenlandse hoofdkantoren hier straks niets meer te zoeken.

Met dank aan de PVV heeft het kabinet-Rutte de internationale reputatie van Nederland enorme schade toegebracht. Laten we dat zo snel mogelijk herstellen. Want een Nederland dat zich terugtrekt achter de dijken wordt niet alleen een armer Nederland, maar ook een land waarin studenten zich suf vervelen.