Een einde aan extreme huurstijgingen door onze initiatiefwet

Door Henk Nijboer op 24 maart 2021 Delen

Voor veel mensen valt de huurverhoging elk jaar gewoon op de mat. Vaak met grote huurprijsstijgingen als gevolg. Vandaag vieren we een succes, want aan die praktijk komt een einde.

Terwijl veel mensen hun baan zijn kwijtgeraakt en de inkomens van veel zelfstandig ondernemers enorm onder druk staan, stijgen de huren verder door. Huurverhogingen van 150 euro komen steeds vaker voor. In zes jaar tijd stegen de huren niet zo hard. Speculanten en huisjesmelkers verhoogden de huren zelfs nog harder dan woningcorporaties.

“In zes jaar tijd stegen de huren niet zo hard.”

Het verhaal zal je bekend voorkomen. De huren zijn vaak al erg hoog en de jaarlijkse huurverhoging maakt het niet makkelijker. Door de coronacrisis zijn mensen er ook nog eens in inkomen op achteruit gegaan. Voor de crisis was de huur eigenlijk al net boven je budget, maar je was blij dat je tenminste iets kon vinden.

Een kwart van de huurders heeft moeite om rond te komen en vraagt zich af of ze volgend jaar de huur nog kunnen betalen. Leraren, verpleegkundigen en agenten worden de steden uitgejaagd waar ze juist keihard nodig zijn. En jongeren en singles zijn vaak de helft van hun inkomen kwijt aan huurlasten. Dat moet anders.

“Daarom schreef ik zelf een wet.”

Daarom schreef ik zelf een wet. Voortaan mogen de huren in de vrije sector niet harder stijgen dan de inflatie + 1 procent. Een fundamentele stap om huurders meer zekerheid te bieden tegen de macht van beleggers. Het kabinet wilde er eerst niet aan, maar onder druk van de PvdA wordt dit nu toch geregeld. Zowel de Tweede als de Eerste Kamer heeft nu met ons voorstel ingestemd. Alleen de fractie Otten en FvD besloten de wet niet te steunen.

Huurders worden door onze wet veel beter beschermd en hebben toegang tot de huurcommissie. Zo maken we wonen voor veel mensen weer betaalbaar.

“Zowel de Tweede als de Eerste Kamer heeft nu met ons voorstel ingestemd.”

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!

Steun onze docenten en blijf op de hoogte

Steun onze strijd en blijf op de hoogte van al onze acties, ideeën en activiteiten omtrent leraren.