Een Coming Out voor iedereen

Door Keklik Yücel op 10 oktober 2014 Delen

Vandaag is het Coming-Outdag. Deze dag staat in het teken van de sociale acceptatie van homo’s lesbiennes, biseksuelen en transgenders. Op juridisch vlak zijn de bestaande ongelijkheden tussen homo en hetero gelukkig al grotendeels verdwenen. De Partij van de Arbeid heeft daar veel aan bijgedragen en daar ben ik trots op.

Juridische gelijkstelling is wel iets anders dan sociale acceptatie. Sociale acceptatie betekent volgens mij dat we stoppen met mensen te beoordelen vanuit soms kwetsende vooroordelen. Dat is iets waar de samenleving en ieder individu de confrontatie met zichzelf over moet aangaan.

Wat daarbij helpt, is dat wij ons beter realiseren dat we allemaal anders zijn (gelukkig maar). Op die manier kan Coming-outdag voor iedereen een belangrijke dag zijn door stil te staan bij wat jou uniek maakt, maar ook bij wat jouw eigen vooroordelen eigenlijk zijn.

Zo staan we deze dag met elkaar stil bij wat vrijheid nu eigenlijk voor ons betekent. En alleen zo komen we tot een samenleving waarin elk individu zich echt vrij voelt om zichzelf te zijn.