Een belangrijke stap naar een groene toekomst

Door Joris Thijssen op 14 juli 2021 Delen

Vandaag presenteert de Europese Commissie een enorm pakket aan wetsvoorstellen waarmee Europa gaat verduurzamen.

Hiermee houden we klimaatverandering tegen en verminderen we onze uitstoot. Dat is hoog nodig, want de klimaatcrisis is op dit moment de grootste bedreiging van de planeet en voor ons bestaan.

Om onze planeet leefbaar te houden voor onszelf en de volgende generaties, kunnen we niet doorgaan zoals we altijd deden.

Vorig jaar is in Europa afgesproken dat we in 2030 ten minste 55% minder CO2-uitstoot behaald moeten hebben ten opzichte van 1990. Vandaar ook de naam van het pakket aan wetsvoorstellen dat nu is gepresenteerd: ‘Fit for 55’. Dit klimaatdoel is er niet voor niets. Om onze planeet leefbaar te houden voor onszelf en de volgende generaties kunnen we niet doorgaan zoals we altijd deden. We stoten te veel broeikasgassen uit en gebruiken te veel fossiele brandstoffen. Daardoor warmt de aarde op. Er is nog weinig tijd om klimaatverandering te stoppen, maar het kan nog. De komende tien jaar kunnen we grote stappen zetten richting een toekomst waarin we  wonen in een goed geïsoleerd huis met groene stroom uit onze stopcontacten. En waar we met elektrisch vervoer dagelijks naar ons werk gaan. Als we het eerlijk doen gaan we een mooie, groene toekomst tegemoet.

Grote bedrijven moeten kiezen: verlaag je je uitstoot, of kies je ervoor om meer te betalen?

Dit pakket aan klimaatwetten is een uitwerking van de zogenoemde ‘Greendeal’. Het bestaat uit twaalf wetsvoorstellen.  Met deze nieuwe regels worden onder andere grote bedrijven gedwongen te kiezen: verlaag je versneld je uitstoot, of kies je ervoor om meer te betalen? Het bestaande systeem functioneert onvoldoende. In de nieuwe plannen worden grote bedrijven niet meer gematst, gaat de prijs van uitstoot omhoog en wordt tegelijkertijd een grensheffing ingevoerd waarmee bedrijven van buiten de Europese Unie moeten betalen voor de uitstoot die hun importproducten hebben veroorzaakt. Dat is een goed plan, want de vervuiler laten betalen zorgt niet alleen voor het verlagen van uitstoot, maar creëert ook voor draagvlak in de samenleving.

Ik ben blij dat de Europese Unie vandaag het leiderschap toont dat we zo hard nodig hebben. Laat dit het startpunt zijn van een eerlijke omslag naar groene energie.  De komende maanden wordt er in de Europese Raad en het Europees Parlement onderhandeld over het pakket aan voorstellen.  Dit zullen we kritisch blijven volgen. Zodat de lasten eerlijk worden verdeeld en mensen met een klein portemonnee niet op hoge kosten worden gejaagd. En wat ons betreft is de fossiele industrie bij de onderhandelingen niet welkom aan tafel. De tabaksindustrie is namelijk ook niet welkom als we praten over onze gezondheid.

Tijd om te werken aan een groene, schone toekomst voor miljoenen mensen.

Het ‘Fit for 55’-pakket is een belangrijke mijlpaal. ‘Onze’ Frans Timmermans presenteert hiermee als Eurocommissaris een ambitieus en sociaal plan voor een groene, schone toekomst voor miljoenen mensen binnen en buiten de Europese Unie. Eindelijk wordt het handelssysteem met emissierechten aangepakt. Eindelijk worden er stappen gezet om duurzamer te wonen, reizen en leven. Daar zijn we als PvdA heel trots op.

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!