Edith Mastenbroek overleden

Door De Redactie op 27 augustus 2012 Delen

Oud-Europarlementariër Edith Mastenbroek is donderdag op 37-jarige leeftijd overleden. Zij was een van de grondleggers van vernieuwingsbeweging Niet Nix en later onder meer Europarlementariër voor de Partij van de Arbeid. Een In Memoriam door oud-Niet Nix’ers Erik van Bruggen en Tino Wallaart.

Ruim vijftien jaar geleden kwam Edith het partijbureau binnen gelopen. Ze had een tomeloze energie en een enorme gedrevenheid. Op ons -wat bleue- jongens van Niet Nix maakte zij grote indruk. Edith was niet alleen mooi, ze had ook nog eens een enorm grote mond waarmee ze ons allemaal de baas was. Bovendien was ze zeldzaam intelligent.

Met gemakzuchtige antwoorden nam ze geen genoegen. Edith vroeg over alles door en nam niets voor waar aan. Bovendien had ze net als wij allemaal een enorme drang tot veranderen.

Edith had een hekel aan conventies. Alles wat een sleur was, moest doorbroken worden, geen gebaande paden aflopen, maar altijd de andere weg zoeken en opgaan. Het is daarom ook niet verrassend dat juist zij onze club Niet Nix ophief, iets wat haar overigens zwaar aan het hart ging. Volgens Edith waren wij onszelf aan het herhalen en niet meer bezig om te vernieuwen. We dreigden deel te worden van het establishment – en dat mocht natuurlijk nooit gebeuren. We sloten onze beweging uiteraard af met een spetterend feest in Paradiso. Want als Edith iets deed, dan moest het wel groots en meeslepend zijn.

Als Niet Nix’ers waren wij enorm trots dat Edith Europarlementariër werd. Het ging ons niet om macht maar om invloed, maar trots waren we natuurlijk wel. Opnieuw viel ze op door haar grenzeloze lef, bijvoorbeeld toen ze als verkiezingswaarnemer naar de Gazastrook afreisde.

De laatste jaren was iedereen uit de Niet Nix-groep druk met werk en gezin en daarom zagen wij elkaar minder vaak. Maar de afgelopen dagen is ons weer duidelijk geworden hoe bijzonder het was wat wij vroeger samen hadden. Met de kleine club die wij vormden, durfden en deden wij alles. Dat er nu eentje van ons zomaar is weggevallen, valt haast niet te geloven en al helemaal niet te begrijpen.

Het was voor ons een groot genoegen om Edith te mogen kennen. We zullen haar onuitwisbare persoonlijkheid enorm missen.

Erik van Bruggen en Tino Wallaart.