Duidelijkheid over samenwonen en AOW

Door Roos Vermeij op 22 januari 2014 Delen

Ik ben blij dat er op aandringen van de Partij van de Arbeid en de Tweede Kamer een einde is gekomen aan de onduidelijkheid over samenwonen en de AOW. Ouderen hoeven zich per 1 februari geen zorgen meer te maken dat zij gekort worden op hun AOW als ze voor iemand anders zorgen of met iemand anders veel tijd doorbrengen. Zolang beide ouderen zelf een (huur)huis hebben en hiervoor de kosten betalen, wonen deze ouderen níet samen en hebben beiden recht op een AOW-uitkering voor alleenstaanden.

Tot voor kort was het voor ouderen erg onduidelijk wanneer er nu wel of niet sprake was van samenwonen. Een alleenstaande ontvangt immers een hogere AOW-uitkering dan een oudere die samenwoont. Het is dan ook goed nieuws dat staatssecretaris Klijnsma de regels versneld heeft aangepast en deze AOW’ers duidelijkheid hebben over de hoogte van hun uitkering.