Drugsdumping aanpakken

Foto Flickr / Jeremy Brooks

Door Yasemin Çegerek op 29 oktober 2014 Delen

Het moet afgelopen zijn met het dumpen van drugsafval. Drugsproducenten laten dit afval vaak achter in de natuur, omdat ze op die manier hopen niet gepakt te worden. Het afval vergiftigt vervolgens planten en dieren, en beschadigt de natuur langdurig. Samen met mijn collega-Kamerlid Marith Rebel-Volp dien ik daarom vandaag een voorstel in om de komende twee jaar extra geld uit te trekken voor een intensievere aanpak.

Update: Marith Rebel-Volp reageert bij NPO Radio1 over de noodzaak van het aanpakken van drugsafval.

De afgelopen tijd werden we opgeschrikt door meerdere berichten van drugsafval-stortplaatsen en XTC-laboratoria die werden opgerold. De drugsproducenten maken gigantische winsten en zadelen natuur en samenleving op met de kosten voor hun afval. Kinderen die spelen in de bossen kunnen met het afval in aanraking komen en dieren worden erdoor vergiftigd. De natuur is van ons allemaal, en iedere dag genieten vele mensen van de rust, de dieren en de planten in het buitengebied. Dat moeten we koesteren.

Het geld moet worden ingezet om het drugsafval op te ruimen en de daders op te sporen. Het afval wordt dan in ieder geval vakkundig opgeruimd en door inzet van forensische expertise wordt de kans dat de kosten van het schoonmaken verhaald kunnen worden op de daders groter. Uiteindelijk moeten zij opdraaien voor de schade die ze aanrichten.

Daarom willen wij 1 miljoen uit om het afval op te ruimen, de daders op te sporen en de schade op hun te verhalen. Zo zorgen we voor schone natuur waar iedereen van kan genieten, en pakken we drugscriminelen hard aan.