Doorpakken met hogere bankbuffers

Foto Flickr / b.e.n.

Door Henk Nijboer op 5 februari 2014 Delen

De PvdA vindt dat de kapitaalbuffers van banken omhoog moeten. Momenteel lenen banken elke euro die ze in kas hebben 33 keer uit. Dat is niet houdbaar en ongezond voor onze economie. Door te lage buffers heeft Nederland twee banken, ABN Amro en SNS, moeten nationaliseren en ING moeten bijstaan met staatssteun. Een gezonde financiële sector waarvan de risico’s niet eenzijdig bij de belastingbetaler liggen, vraagt daarom om hogere buffers voor banken. Niet de belastingbetaler, maar de aandeelhouder en belegger staan dan als het misgaat aan de lat. Dat is juist van belang voor Nederland.

Nederland is een klein land met een grote en geconcentreerde financiële sector die 4,5 keer groter is dan onze economie. Als land zijn wij daardoor kwetsbaar in tijden van financiële crisis. Het kabinet heeft daarom ook een verhoging van de ongewogen kapitaalbuffer voorgesteld naar minimaal vier procent voor de grootste banken. Dit is op grote weerstand van de banken komen te staan. De PvdA wijkt niet voor deze lobby. Een hogere buffer is absoluut noodzakelijk om het incasseringsvermogen van banken te versterken.

Bankiers cultiveren graag de mythe dat hogere buffereisen leiden tot problemen met de kredietverlening. Maar niets is minder waar. Een beter gekapitaliseerd banksysteem zorgt voor lagere financieringskosten van banken en een betere kredietverlening. Zo stelt Zwitserland bijvoorbeeld ook veel hogere kapitaaleisen, maar kende het land de afgelopen jaren tegelijkertijd een sterkere groei in kredietverlening dan Nederland.

Banken hoeven niet in hun leningenportefeuille te snijden om hogere buffers te realiseren. Banken kunnen zelf de hogere buffers financieren door in de kosten te snijden, dividenden niet uit te keren of nieuw (aandelen)kapitaal uit te geven. Dit alles zonder dat dit ten koste gaat van de kredietverlening. De PvdA roept het kabinet daarom op om door te pakken met de verhoging van de buffers. Nederland heeft een solide, integere en concurrerende bankensector nodig. Een sector die dienstbaar is aan de Nederlandse economie, waarin de klant centraal staat.

Doormodderen is onacceptabel, want de kosten van zwakke banken en financiële instabiliteit zijn eenvoudigweg te hoog.