Doorbreek geweldspiraal Israël en bezette gebieden

Foto Flickr / stefano

Door Michiel Servaes op 15 oktober 2015 Delen

Weer laait het geweld op. De afgelopen dagen zien we afschuwelijke beelden van schijnbaar willekeurige steekpartijen tegen joodse Israëliers en bloedige tegenacties waarvan Palestijnen het slachtoffer worden. Het vormt het voorlopige dieptepunt van de spanningen die de laatste maanden opliepen en leidt begrijpelijkerwijs tot veel angst en nervositeit. Al 7 Israëliërs en 29 Palestijnen kwamen tot nu toe om het leven, vele tientallen raakten gewond. Een jaar na de verwoestende Gaza-oorlog dreigt een nieuwe, grote confrontatie.

Met beschuldigingen over en weer over wie er nu precies met het recente geweld begon, schieten we niets op. Palestijnse leiders dienen aanslagen hard te veroordelen en op te roepen tot kalmte. Israëlische leiders zouden op hun beurt af moeten zien van repressieve maatregelen die nieuw geweld alleen maar in de hand werken. Maar voorlopig gebeurt dat allebei niet of onvoldoende. De internationale gemeenschap moet daarom maximaal inzetten op het doorbreken van de huidige geweldsspiraal.

Echter, terwijl de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken John Kerry aankondigde snel naar de regio te willen gaan, blijft het vanuit Europa oorverdovend stil. EU-buitenlandchef Mogherini pleegde slechts één telefoontje naar Abbas en Netanyahu. Bij het overleg van Europese ministers van Buitenlandse Zaken, afgelopen maandag, stond het oplaaiende geweld in Israël en de bezette gebieden niet eens op de agenda.

Vandaag heb ik minister Koenders daarom gevraagd om EU-buitenlandchef Mogherini op te roepen zo spoedig mogelijk naar de regio af te reizen. Ook moet zij, precies een jaar na haar aantreden, eindelijk haar belofte inlossen om als EU veel krachtiger druk uit te oefenen op hervatting van de vredesbesprekingen tussen Israël en Palestina. Zolang dat perspectief ontbreekt, de uitzichtloze situatie in Gaza blijft bestaan en de status quo van bijna 50 jaar illegale bezetting voortduurt, zie ik de situatie zeer somber in. Er moet snel iets gebeuren, willen we een derde intifada of een vierde Gaza-oorlog voorkomen.