Doorbraak in consumentenrecht

Doorbraak in consumentenrecht

Door Sharon Dijksma op 9 november 2011 Delen  

Consumenten die de dupe zijn van oneerlijke handelspraktijken en
kartelafspraken kunnen in de toekomst gezamenlijk hun schade verhalen. Dat is
het resultaat van een dinsdag aangenomen motie van mij die collectieve
schadeafhandeling voor consumenten mogelijk maakt. Daarmee is er na vele jaren
eindelijk een doorbraak in het consumentenrecht.

Op bijna alle grote consumentenmarkten zijn tegenwoordig drie of vier grote
aanbieders actief, of het nu gaat over de telecommarkt, de energiemarkt, de
markt voor zorgverzekeringen of de benzinemarkt. We zien dat deze aanbieders
vaak, al dan niet stilzwijgend, hun prijzen afstemmen om elkaar niet voor de
voeten te lopen. Consumenten zijn hiervan massaal de dupe, maar staan nu nog
machteloos. Er bestaat een Wet Collectieve Afhandeling Massaschade, maar deze is
zeer beperkt.

Allereerst gaat deze wet uit van een schikking tussen bedrijf en consument.
Een schikking is echter altijd vrijwillig, bedrijven hoeven dit dus niet te
doen. Ten tweede kan een rechter nu geen collectieve schadevergoeding aan een
groep gedupeerden toewijzen. Gevolg: zelfs bij een uitspraak die consumenten in
het gelijk stelt, moet iedereen individueel zijn recht gaan halen. Dat is
tijdrovend en kostbaar. Een zeldzaam voorbeeld waarbij dit werkte was het geval
van de aandelenlease waar mensen voor duizenden euro’s het schip in zijn gegaan.
Maar niemand stapt naar de rechter om zijn geld terug te vragen wanneer blijkt
dat ze jarenlang 20 cent te veel voor een biertje hebben betaald. Gevolg: het
geld blijft in de zakken van de daders zitten.

Dankzij de aangenomen motie-Dijksma kan daarin nu eindelijk verandering
komen. Deze vraagt de regering om voor 1 februari 2012 een stappenplan te
presenteren waarmee representatieve belangenorganisaties zoals de
Consumentenbond schade collectief kunnen verhalen vanaf 2013. Dan kan bij de
rechter een collectieve schadevergoeding in geld worden afgedwongen, wanneer
groepen consumenten gedupeerd zijn door collectieve inbreuken op het
consumentenrecht of overtredingen van het mededingingsrecht.

Hiermee wordt een belangrijk hiaat in de Nederlandse wetgeving gerepareerd en
komt er na tientallen jaren eindelijk een serieuze tegenmacht tegen bedrijven
die consumenten op oneerlijke wijze benadelen.

Een verbonden samenleving

Eerlijke spelregels zijn nodig. Zodat grote bedrijven netjes belasting betalen, net als de bakker op de hoek. Zodat we uitbuiting van werknemers aanpakken. En zodat we minder schreeuwen en beter naar elkaar luisteren.

Lees ons verkiezingsprogramma