Doe mee met onderwijsexperiment Kats

Door De Redactie op 15 maart 2013 Delen

In het Zeeuwse dorp Kats is een bijzonder plan ontwikkeld voor het primair onderwijs in kleine scholen. De Partij van de Arbeid steunt de initiatiefnemers. Zij zijn op zoek naar nog zes kleine scholen in het land die willen mee doen in dit experiment.

Jarenlang had Kats een van de beste kleine scholen in Zeeland; met onderwijs op maat van ieder kind werden de beste resultaten behaald. Kinderen die elders vastliepen, om welke reden ook, konden altijd in de kleine (school)gemeenschap van Kats terecht. De school vormde tegelijk het kloppend hart van het dorp: de Oranjevereniging, de sportvereniging, het schaak- en damtoernooi, fameuze culturele initiatieven, de speeltuin, werden allemaal vanuit de school geïnitieerd. Uit Frankrijk en Finland… van overal kwamen onderwijzers naar Kats toe om te kijken hoe ons schoolteam functioneerde en de gemeenschap inspireerde.

Intussen heeft de gemeenteraad besloten de school in Kats te sluiten. De Katse gemeenschap legt zich daar niet bij neer. Zij zien voldoende toekomstmogelijkheden voor kwalitatief goed onderwijs op maat van ieder kind in een kleine school:

• De kleine school van Kats verbindt zich met zes andere kleine scholen, verspreid door het land, die telkens uitgaan van onderwijs op maat, in drie maximaal vier combinatiegroepen van maximaal zestien leerlingen.
  • De in totaal zeven kleine scholen vormen een nieuwe koepel of worden als een specifieke organisatie ondergebracht bij een reeds bestaande schoolkoepel.
  • De zeven kleine scholen verbinden zich met opleidingen voor onderwijzers (PABO) om speciaal voor jongens in het kader van passend onderwijs als praktijkschool te functioneren (‘learning on the job’).
  • De zeven kleine scholen verbinden zich met de vier grote steden (Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam) om in de zeven verschillende scholen en dorpen gezinnen op te vangen en te huisvesten die in de grote steden in de knel raken en gebaat zijn bij een veilige, overzichtelijke en vertrouwde omgeving.
  • De zeven kleine scholen worden verlost van bureaucratie en papieren rompslomp.
  • De kleine dorpsschool manifesteert zich in d meest brede zin als het kloppend hart van de gemeenschap.

De vraag is nu heel eenvoudig: ken jij een school en of een dorp wat in dit verband zou willen mee doen aan het experiment ‘Onderwijsvernieuwing vanuit Kats’? Meld je aan bij Jan Schuurman Hess: jansh@zeelandnet.nl