Dit moet je weten over de waterschapsverkiezingen

Op 20 maart zijn de waterschapsverkiezingen. De waterschappen zijn een belangrijke bestuurslaag, maar weet jij al precies waarom? Dit is alles wat je moet weten.

Wat zijn waterschappen?

De waterschappen zijn verantwoordelijk voor waterhuishouding van ons land. Dat betekent het onderhouden van waterkeringen (dijken, sluizen etc.), het controleren van de hoeveelheid water, het handhaven van de waterkwaliteit en het onderhouden van waterwegen. Voorbeelden hiervan zijn het drooghouden van polders, de afvoer van regenwater in dorpen en steden, het zuiveren van water en uitbaggeren van rivieren.

Hoe werken de waterschappen?

Er zijn in Nederland 21 waterschappen, die worden bestuurd door een dijkgraaf en een algemeen bestuur. Het algemeen bestuur wordt verkozen tijdens de waterschapsverkiezingen voor een periode van vier jaar.

Waarom stemmen we voor de waterschappen?

In de waterhuishouding staan belangen geregeld tegenover elkaar. Bijvoorbeeld: wordt een polder teruggegeven aan de natuur of blijft hij droog voor boerenbedrijven. Daarom hebben wij allemaal inspraak in wat de beste manier is om met het water in ons land om te gaan.

Wat betekent klimaatverandering voor de waterschappen?

Door klimaatverandering zal waterbeleid de aankomende jaren nog veel belangrijker worden. Door de stijging van de zeespiegel, drogere en nattere periodes zullen waterkeringen onder grotere druk komen te staan. Er zullen beslissingen moeten worden genomen over wiens belang voorrang krijgt: de mens, de natuur of het bedrijf.

Wanneer stemmen we voor de waterschappen?

De waterschapsverkiezingen vinden plaats op woensdag 20 maart, wat samenvalt met de Provinciale Statenverkiezingen. Je kunt op een moment voor beide verkiezingen een stem uitbrengen, maar je krijgt voor beide verkiezingen een aparte stemkaart. Zorg dat je deze niet kwijtraakt.

In welk waterschap woon ik?

Als je niet zeker weet in welk waterschap je woont, kun je dat op deze website vinden door je postcode in te vullen.

Wil je meer informatie over de verkiezingen?

Word lid van de PvdA!

Samen kunnen we onze idealen waarmaken.

Doe mee en word nu lid!