Discussie: oplossingen voor de crisis

Door De Redactie op 16 april 2010 Delen

De aanpak van de huidige financiële crisis vraagt om een zelfbewuste overheid die een helder kader voor publieke voorzieningen en ordening van markten biedt. Dat zei Job Cohen in zijn recente Van der Wielen-lezing. De redactie van pvda.nl is benieuwd naar uw reactie op de oplossingen voor de crisis die Cohen in zijn lezing schetst. Is het essentieel om de publieke belangen voor de markt af te schermen? Of moeten we de markt ook daar de ruimte geven?

Markten zorgen voor welvaart, innovatie en werkgelegenheid, maar drijven uiteindelijk altijd op winstbejag. Dat motief kan in veel sectoren van de economie veel goeds doen en dient daar volop de ruimte te krijgen. Maar het kan ook haaks staan op publieke belangen. De vraag is dan hoe je die borgt. Cohen concludeerde in de Van der Wielen-lezing dat er ordening, regulering en toezicht nodig is die de financiële factor terugbrengt in onze economie tot de rol die zij zou moeten spelen: dienstbaar en faciliterend.

U kunt reageren aan de hand van de stelling:

‘De markt is niet te temmen.’

U kunt onder dit artikel uw reactie plaatsen.

Geen bespiegelingen, kort en bondig geformuleerde bijdragen en ideeën zijn van harte welkom.

Let op: de vraag is bedoeld ter bevordering van discussie. Het is geen beleidsvoornemen of wetsvoorstel!