Stop nertsenhouderij nadert

Door Jeroen Dijsselbloem op 4 november 2011 Delen

Een verbod op de nertsenhouderij, zoals voorgesteld in een initiatiefwet die mijn SP-collega Henk van Gerven en ik hebben ingediend, is weer een stap dichterbij. In een zogeheten novelle is vrijdag een noodzakelijke toevoeging aan onze initiatiefwet toegestuurd aan de Raad van State voor advies. Deze wet is hard nodig. Het opsluiten van deze waterroofdieren in kleine hokken en het doden van deze dieren enkel voor bont is ethisch onaanvaardbaar. Het wordt hoog tijd dat hier een einde aan wordt gemaakt.

De novelle voorziet in flankerend beleid en was nodig om steun te verzekeren in de Eerste Kamer, en voorziet expliciet niet in een uitkoopregeling of een schadevergoeding. Dat was ook niet nodig. Het wetsvoorstel voorziet al in een ruime ‘terugverdientijd’.

De novelle treft een regeling voor die enkele nertsenhouder die tussen wal en schip zou kunnen vallen en onverhoopt in de knel komt met zijn pensioenvoorziening. Een verdere tegemoetkoming behelst een sloopregeling voor oude nertsenschuren, die straks hun functie verliezen.

Na advisering van de Raad van State, wordt de novelle behandeld in de Tweede Kamer. Na goedkeuring wordt de initiatiefwet –die al goedgekeurd is door de Tweede Kamer– inclusief novelle in de Eerste Kamer behandeld.

Van Gerven en ik zijn optimistisch. Er ligt een goed wetsvoorstel en nu ook een goede novelle, alle reden dus om te denken dat we de Kamermeerderheid die we bij de eerdere Kamerbehandeling hadden, kunnen behouden. Opdat er een snel een einde komt aan het jaarlijks doden van vier miljoen nertsen enkel voor hun pels.