Detectiesysteem tegen matchfixing

Door Tjeerd van Dekken op 16 mei 2013 Delen

Sport mag niet worden geïnfecteerd door illegale praktijken. De Partij van de Arbeid wil dat Nederlandse aanbieders van sportweddenschappen verplicht gebruik gaan maken van detectiesoftware om het zogenoemde matchfixing bij online gokken te bestrijden.

Voor opsporingsinstanties is het bijna onmogelijk om omgekochte sporters te betrappen. Ik pleit voor wetgeving die matchfixing waar mogelijk voorkomt. Het verplichten van detectiesoftware zal hierbij een maatregel worden. Online wedkantoren die in aanmerking willen komen voor een kansspelvergunning zullen zich verplicht moeten aansluiten op zo’n detectiesysteem. Dit systeem zal dan verdachte inzetten op sportwedstrijden signaleren.

Onze doelstelling is om in 2014 online kansspelen, sportweddenschappen en pokerevenementen te reguleren. De bedoeling is dat hiermee het illegale aanbod aan kansspelen wordt teruggedrongen. Bij het reguleren willen we tevens matchfixing beter aanpakken. Collega Mei Li Vos heeft hierover in maart nog Kamervragen gesteld.

Dat er aanwijzingen zijn dat er in Nederland sprake is van matchfixing, is door justitie niet meer te negeren. Vorig jaar hebben mijn partijgenoot Jeroen Recourt en ik informatie gedeeld met hoofdofficier Theo Hofstee van justitie en met minister Ivo Opstelten. Wij wisten vorig jaar al dat er een geluidstape bestaat, waarop wordt gesproken over matchfixing. Het is daarom goed om te melden dat het door ons bepleite justitieel (voor)onderzoek er komt.