Hervorm, bezuinig en investeer

Door Jeroen Dijsselbloem op 29 februari 2012 Delen

De Nederlandse economie zit in het slop. Een verstandige aanpak bestaat als het aan Partij van de Arbeid ligt uit hervormen, bezuinigen en investeren. De afgelopen maanden hebben we bij herhaling gevraagd om een debat met de regering over de oplopende werkloosheidscijfers en het uitblijven van een crisisaanpak. Hoewel de coalitie de stand van de Nederlandse economie niet eens de moeite waard vond om te reageren op ons verzoek, is het debat er woensdag toch gekomen.

De economie en de werkgelegenheid moeten zo min mogelijk worden geschaad. De woningmarkt schreeuwt om een nationaal akkoord dat zekerheid biedt voor de lange termijn. De consumenten moeten geleidelijk weer vertrouwen krijgen in de toekomst. Onze concurrentiekracht moet weer op peil komen. Er moet een investeringsagenda voor onderwijs en wetenschap komen.

Waar is de agenda die perspectief biedt en Nederland weer optimistisch maakt? Waar is de ambitie gebleven om beter uit de crisis te komen? Het roer moet om, de focus moet verbreed van alleen korte termijn-begroting naar duurzaam begrotingsbeleid, gericht op groei en banen.

Integrale spreektekst (pdf) >