De roze loper voor Humanitas

Door Keklik Yücel op 23 februari 2013 Delen

In het kader van onze zorgtour heb ik een bezoek gebracht aan Humanitas in Deventer. Wederom een inspirerend bezoek!

Het bezoek brachten we samen met de wethouder Margriet de Jager en raadslid Vincent Stijns. Humanitas vindt het belangrijk dat het zorgcomplex in verbinding is met de mensen in de wijk. Ouderen kunnen op deze wijze nog midden in het leven staan met jong en oud in hun omgeving. Goed voor hun welzijn en bovendien werkt welzijn ontzorgend.

Humanitas is niet zomaar een Woon- en Zorgcentrum, maar eentje die onlangs een Roze Loper uitgereikt heeft gekregen. Mooi dat Humanitas in Deventer, zoals gelukkig meer instellingen, ook zorg en aandacht besteedt aan Roze 50-plussers. Zonder deze aandacht bestaat het gevaar namelijk dat deze ouderen terug in de kast verdwijnen. Ook binnen de ouderenzorg en welzijnsector is aandacht voor Roze 50-plussers niet overbodig. Volgens de initiatiefnemers van de Roze Loper blijkt er onder professionals en management van te veel instellingen te weinig bewust zijn over ouderen die ook homo of lesbisch kunnen zijn. Deze ouderen blijken nog altijd beducht voor negativiteit van hun omgeving. Roze bewoners die wel open zijn over hun geaardheid krijgen te maken met discriminatie, volgens de initiatiefnemers. De strijd om homo-emancipatie is er niet één van tot je 50e maar een heel leven van vrijheid en gelijkwaardigheid. Terecht dat daar aandacht aan wordt besteed.

Verder kreeg ik de volgende boodschap mee: ‘We weten dat er bezuinigd moet en gaat worden. Dat kan ook. Maar zorg wel dat je de uitwerking samen met de sector doet. Zorg dat gemeenten voldoende kennis hebben over besluiten die straks lokaal genomen gaan worden. En timmer niet alles dicht vanuit Den Haag zodat wij ruimte hebben om het zo goed mogelijk in te vullen. De ene stad is de andere niet. Zelfs de ene wijk is de andere niet. Het draait om maatwerk.’