De onvoltooide strijd

Door Kirsten Meijer op 1 mei 2013 Delen

De Dag van de Arbeid is een dag om te vieren, maar ook om stil te staan bij de onvoltooide strijd voor rechtvaardigheid, tegen uitbuiting en tegen onderdrukking. Er zijn voorbeelden genoeg, maar onvermijdelijk denk ik aan de ingestorte textielfabriek in Bangladesh. De werknemers werden gedwongen te gaan werken, ondanks het feit dat er scheuren in de muur zaten. Het dodental is inmiddels opgelopen tot boven de 400.

Te vaak gaat snel geld verdienen ten koste van sociale rechten en veiligheid. Daar ligt ook een verantwoordelijkheid voor een ieder van ons als consument. Het is verleidelijk om die goedkope T-shirts te kopen, maar het draagt toch een stuk minder prettig als je weet dat ze in een gammele zweetfabriek tegen een hongerloontje zijn gemaakt. Een organisatie als de schone kleren campagne houdt textielbedrijven in de gaten en geeft tips over hoe je zelf kunt opletten als je gaat winkelen.

Het is goed om te zien dat minister Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking met de Nederlandse textielbedrijven heeft afgesproken dat ze voor deze zomer hun hele ketens inzichtelijk hebben gemaakt en met een plan van aanpak komen. Daarnaast vraag Nederland de overheid in Bangladesh om meer aandacht te hebben voor het handhaven van veiligheidsvoorschriften in de textielfabrieken.

Nederland kan dit wijdverbreide probleem niet alleen oplossen. Daarom is het van belang dat we samen optrekken in Europa en in de wereld. Dat doen we als PvdA met onze zusterpartijen verenigd in de Partij voor Europese Sociaaldemocraten en de Progressive Alliance en via hen ook met internationale maatschappelijke organisaties en vakbonden. Goed werk, eerlijke handel en respect voor vakbondsrechten moet de gezamenlijke inzet zijn. Dat zijn we verplicht aan al die mensen die ver weg hun leven leiden, maar door de producten die ze maken meer dan ooit met ons met ons verbonden zijn.