De hele wereld onder een dak

Foto Flickr / PvdA

Door Duco Hoogland op 22 oktober 2014 Delen

Dinsdagochtend in New York. Er staat een lange rij voor de ‘pass office’ van de Verenigde Naties. Naast mij staan twee jonge Finse parlementariërs. Een is van de Finse Sociaaldemocraten de ander is van de Groenen. Samen staan we in de rij om een pasje te krijgen, zodat we de hele week het gebouw in en uit kunnen. We praten over de politieke versplintering in hun land, en de overeenkomsten met Nederland. Ieder jaar bezoeken een aantal leden van de Tweede Kamer de VN, en dit jaar is de eer aan mij. Het is weer eens wat anders dan Openbaar Vervoer en Verkeer. Oekraïne, Syrië, de rol van de VN in de wereld. Hier houden ze zich iedere dag bezig met hele andere problemen.

Onze dag begint met een bezoek aan de ‘Permanente Vertegenwoordiging van Het Koninkrijk der Nederlanden bij de Verenigde Naties’. Waarom ik dat zo uitgebreid opschrijf? De PV werkt niet alleen voor Nederland, maar ook voor Aruba, Curacao en Sint Maarten, de andere landen binnen het koninkrijk. Elk land ter wereld is immers vertegenwoordigt bij de VN.

Peace, Justice and Development. Dat zijn de diplomatieke uitgangspunten van Nederland bij de VN. Het zijn die kernwaarden waar onze diplomaten zich iedere dag voor inzetten. Maar soms komt hun werk ook heel dichtbij. Ze vertellen ook over hun rol na de crash met de MH17. De betrokkenheid is groot en we praten over resolutie 2166, waarin de Veiligheidsraad de opdracht heeft gegeven om de zaak tot op de bodem uit te zoeken. Het lijkt te weinig, te traag en zonder consequenties, terwijl het toch de basis vormt voor een onderzoek dat uitsluitsel moet geven over wat er is gebeurd.

De zaal waar de Veiligheidsraad deze resolutie aannam, is prachtig opgeknapt in de jaren 50 stijl waarin deze ooit is gebouwd. En een keer per jaar vergaderen alle 193 regeringsleiders samen in De Algemene Vergadering. Elk jaar wordt bij loting bepaalt hoe de zaalindeling dat vergaderjaar is. Dit jaar zit Cuba vooraan. Nederland zit naast Nieuw Zeeland en Nepal.

In het gebouw is ook het cadeau te vinden dat koningin Juliana en Prins Bernhard in 1955 hebben aangeboden aan de VN. De Foucault slinger die in de hal bij binnenkomst hangt is de slinger waarmee wetenschapper Foucault bewees dat de aarde om haar eigen as draait. In de voet van de slinger staat de tekst: “It is a privilege to live today and tomorrow.” De bedoeling of betekenis van deze inscriptie heb ik zelf nog niet kunnen ontcijferen.

In dit gebouw wordt iedere dag gezocht naar oplossingen voor de grote conflicten en problemen van onze wereld. We spreken de directeur politieke zaken van de VN over Syrië. Een conflict dat gecompliceerd is en grote humanitaire gevolgen heeft. Miljoenen mensen zijn ontheemd, op de vlucht en in een levensbedreigende situatie. De ruim 60 verschillende terroristische groeperingen die actief zijn in Syrië maken de situatie bijzonder ingewikkeld. Veel meer grijstinten dan alleen de zwart-wit keuze: terroristen of Assad.

We besluiten de dag met een gesprek over wat de rol is van de internationale gemeenschap bij het voorkomen van en beschermen tegen genocide, misdaden tegen de menselijkheid en schendingen van mensenrechten. Het voorkomen van spanningen, zoals de VN rondom de afgelopen verkiezingen in Kenia heeft gedaan, is nodig. Ingrijpen met militaire middelen is de laatste mogelijkheid en is er vaak een die de problemen niet oplost en op lange termijn meer instabiliteit veroorzaakt. Genoeg om over na te denken. Ik ga naar mijn hotel met veel nieuwe ideeën, die me voorlopig niet meer zullen loslaten.