De cirkel van zorg in Podium Apart

Door Grace Tanamal op 22 februari 2013 Delen

Ik werd opgewacht door een groep enthousiaste mensen. Vrijwilligers, beroepskrachten en cliƫnten van Podium Apart in Ermelo. Podium Apart biedt begeleiding aan mensen met een autistische stoornis.

Deze mensen krijgen hier een plek waar ze elkaar kunnen ontmoeten en waar volop gelegenheid wordt geboden om de eigen talenten te ontwikkelen. Het mag er ook gewoon leuk zijn. Er is geen dwang en geen drang. Zij denken dat de mensen het best functioneren en het gelukkigst zijn als ze hun talenten maximaliseren. De dingen die cliënten echt moeilijk vinden nemen ze wel van hen over.

Bijzonder is ook de cirkel van zorg die om elke cliënt heen staat. Die cirkel is belangrijk en moet op orde zijn. Dat geeft rust en zekerheid.

Mensen zijn creatief bezig. Bij Podium Apart gebruiken ze bijvoorbeeld theateractiviteiten. Onder de paraplu van theater hangen ze de dagbesteding en andere activiteiten zodat er een gezamenlijk eindproduct ontstaat. Dat kan gewoon voor de lol zijn, maar soms is het ook bedoeld als nuttige activiteit omdat het dan dient als eindproduct bij een voorlichting of een training. De cliënten kunnen met behulp van deze theateractiviteit veel leren. Bijvoorbeeld samenwerken.

Het mooie van deze organisatie is dat het een samenwerking is met een betrokken ondernemer die hen de ruimte geeft. Hij heeft een aantal seniorenflats in eigendom en de cliënten mogen ook gebruik maken van de grote keuken van het complex. Omgekeerd komen de senioren bij hen kijken en kunnen ze gebruik maken van de ruimte.

Een mooi initiatief dat zeker navolging mag krijgen.