Dakloos in Den Haag

Door Tunahan Kuzu op 17 december 2012 Delen

Vrijdagavond 19.00 uur… ik zit in de auto en zet de verwarming op maximaal. De hele middag had het geregend en met de kou van die middag vond ik het wel nodig om het snel weer warm te krijgen. Terwijl ik de parkeergarage van de Tweede Kamer verlaat en route kies richting Rotterdam, laat ik de ervaringen van het werkbezoek op me inwerken: het Haagse circuit van de maatschappelijke opvang voor dak- en thuislozen. Dagbesteding voor verslaafden, een gebruikersruimte voor verslaafden, een ontmoetingsplek voor daklozen en een kerkdienst en diner voor daklozen. Een dagje meelopen van Frank van der Schee van Stichting (Z)Onderdak in Den Haag had zeker indruk op me gemaakt.

Den Haag, de stad van internationaal recht en vrede, de stad waar sjieke ambassades en consulaten worden bemand door deftige diplomaten. De stad waar ook de democratie van Nederland is gehuisvest, ingekapseld door het Plein, de Lange Poten en het Buitenhof. Mannen en vrouwen die keurig verzorgd in pak of mantelpak het volk vertegenwoordigen. Maar er is ook een ander Den Haag. Den Haag waar mensen nauwelijks perspectief hebben op een betere toekomst, omdat ze jarenlang verslaafd zijn aan de dope. Den Haag waar mensen in de rij staan om half gebakken aardappelen en worteltjes gulzig naar binnen te werken. Den Haag waar mensen de dag wat ‘snufjes’ doorbrengen in een ontmoetingsruimte om na sluitingstijd weer op straat te staan in de kou.

Onder leiding van Frank van der Schee deden we samen met onder andere Gerard Verspuij van de PvdA Den Haag, Fatima Faid van de Haagse Stadspartij en Gerard van der Zandt (actief als vrijwilliger bij Groen Links en tevens ervaringsdeskundige) op vrijdagmiddag 14 december een rondje langs een aantal organisaties in de maatschappelijke opvang. We begonnen bij Brijder Verslavingszorg (dagbesteding op de Lekstraat en vervolgens de gebruikersruimte) om door te gaan naar de ontmoetingsruimte aan de Wagenstraat van het Leger des Heils. Daar sprak ik Linda, die er bewust voor kiest om in een tent te slapen. Ondanks de aandacht die er de afgelopen jaren was om niemand op straat te laten slapen kiest zij er bewust voor om de nacht door te brengen in een tent. De tour eindigde bij STEK en de Jozefkapel waar een diner werd verzorgd door de Anglicaanse kerk voorafgegaan door een dienst. Voor de deur stond een rij van mensen die in de rij stonden te wachten voor een warme maaltijd. Tijdens het eten zat ik tegenover Ahmed. Ahmed herkende mij en refereerde aan Ahmed Aboutaleb met wie hij ooit jaren geleden een vereniging was begonnen voor Marokkanen in Den Haag. Op mijn vraag hoe het kwam dat de ene Ahmed burgemeester van Rotterdam was geworden en de andere Ahmed dakloos was geraakt antwoordde hij met een glimlach en in keurig Nederlands a la Aboutaleb: “Aboutaleb ging verder leren na de LTS, ik heb dat niet gedaan”.

Achter elke man of vrouw in de maatschappelijke opvang schuilt een verhaal. Het ene verhaal nog bijzonderder dan het andere verhaal. Vaak zorgt een stapeling van tegenslagen, bijvoorbeeld verlies van een baan, het niet meer kunnen betalen van de huur of hypotheek voor een stapeling van schulden, waardoor de partner vertrekt en de andere partner zijn of haar toevlucht zoekt in alcohol of drugs. Voor je het weet sta je op straat en heel cliché, maar zeker niet minder waar: “het kan een ieder overkomen”. Daarom is het belangrijk dat we vroegtijdig signaleren om ervoor te zorgen dat hulpverlening er staat voordat iemand afglijd en op straat beland. Het Plan van Aanpak Maatschappelijke Opvang fase II richt zich op die preventie. Dat moet stevig uitgevoerd worden. De komende weken ga ik kijken hoe het met die uitvoering staat.

Ik ben thuis. Het is warm. Buiten regent het en is het koud. Hoe zou het gaan met Linda en Ahmed?