Dag van de Leraar: een dag in de klas van juf Tingue

Dag van de Leraar: een dag in de klas van juf Tingue

Dag van de Leraar: een dag in de klas van juf Tingue
Foto Flickr / PvdA

Door Loes Ypma op 5 oktober 2015 Delen  

Vandaag is het de Dag van de Leraar. Daarom liep ik vandaag mee met juf Tingue, in 2013 leraar van het jaar in het basisonderwijs.

’s Ochtends verwelkomt Tingue alle kinderen door ze een hand te geven bij de deur en een praatje met ze te maken. Ik vind het mooi om te zien hoe ieder kind daardoor het gevoel krijgt dat ze er mogen zijn, dat ze worden gezien. De kinderen ‘landen’ na hun weekend weer in de klas door met z’n tweeën vragen te beantwoorden die ze van de juf hebben gekregen zoals ‘’wat zijn jouw talenten?’’. Daarna gaan ze zelfstandig aan de slag met het nakijken en hun eigen taken. Een andere klas is begonnen met een herfstwandeling waar blaadjes gezocht zijn en opdrachten gedaan. Vervolgens wordt hierop voortgeborduurd in de klas. Zo wordt direct aangesloten bij de belevingswereld van de kinderen.

Er heerst rust in de school en ik ben onder de indruk van het feit dat het de juf lukt constant contact te houden. Ze heeft controle in deze klas met 30 kinderen. De sfeer is goed en de kinderen vormen samen echt een groep, waarbij juf Tingue niet snel onder de indruk is als er onverwachte dingen gebeuren. Ze schept hierdoor veiligheid voor haar leerlingen.

De kinderen hebben een persoonlijk programma. Ze zitten in combinatieklassen van drie leerjaren (groep 6/7/8) en sommige kinderen mogen een bepaald vak, zoals rekenen meedoen met een hogere groep.

De juf neemt een toets af om erachter te komen wat de leerlingen al kunnen. Alle kinderen die onder de norm scoren krijgen een extra instructieles. Kinderen die het moeilijk vinden mogen ook aanschuiven. De rest van de klas gaat aan de slag met zelfstandig leren. Als kinderen al verder zijn krijgen ze een extra uitdaging. Onderwijs op maat zoals ik dat graag zie!

De juf geeft les op een Montessorischool en heeft twee jaar een extra post-HBO-opleiding gedaan. Ze gebruikt wel een lesmethode, vooral veel materiaal van Montessori, maar ontwikkelt vooral ook veel materiaal zelf. Dat maakt het lesgeven voor haar juist leuk. Het kost haar echter wel veel tijd. Ruim een uur voor de lessen vanochtend begonnen was juf Tingue al bezig met de voorbereiding voor deze week, omdat ze daar door sollicitatiegesprekken vorige week niet aan toe was gekomen.

De keerzijde van het harde werk van een leerkracht, is het gevoel dat je nooit volledig voldoet. Je komt voor je gevoel altijd tijd tekort en dat geeft onvrede, want als je dingen niet doet, gaat het ten koste van de kinderen en dat wil geen enkele leerkracht natuurlijk. Daarom wil ik graag dat de staatssecretaris snelheid maakt met het ontwikkelen en stimuleren van automatisch nakijken en analyseren van gemaakt werk, door inzet van technologische middelen. Zodat de juf niet tot in de docentenkamer hoeft na te kijken, maar haar tijd kan inzetten voor het begeleiden van de kinderen waar ze zich met hart en ziel voor wil inzetten. Een mooi punt dat ik meeneem na dit inspirerende werkbezoek aan een juf, aan wie ik mijn kinderen zo zou toevertrouwen!

Een verbonden samenleving

Eerlijke spelregels zijn nodig. Zodat grote bedrijven netjes belasting betalen, net als de bakker op de hoek. Zodat we uitbuiting van werknemers aanpakken. En zodat we minder schreeuwen en beter naar elkaar luisteren.

Lees ons verkiezingsprogramma