Daarom ombudswerk

Door De Redactie op 1 juli 2014 Delen

Elke dag stromen ze binnen: de telefoontjes, e-mails en brieven van mensen die van de kast naar de muur gestuurd worden en die vaak door een wirwar aan regels en bureaucratie niet meer weten waar ze naar toe moeten. Mensen die er niet uitkomen met de Belastingdienst, het UWV of met hun woningcorporatie. Dag in dag uit probeert het landelijke ombudsteam deze mensen met grote en kleine problemen te helpen door naar ze te luisteren en ze te adviseren.

Het ombudswerk verloopt via een vaste werkwijze: na een telefoontje of e-mail stellen we eerst de kern van het probleem vast. Een diagnose zou je het kunnen noemen. Is het nalatig handelen, heeft het te maken met lokaal beleid of klopt er een wet niet? Op basis van deze diagnose bepalen we de volgende stap: actie ondernemen, politiek maken of doorverwijzen.

Als het geen wettelijk of lokaal probleem betreft, ondernemen wij vaak zelf actie. Dit kan op zeer uiteenlopende manieren: adviseren bij een bezwaarschrift, zelf een instantie bellen om te kijken of er iets te regelen valt of bij een beleidsmedewerker navragen welke regelingen van toepassing zouden kunnen zijn die in het voordeel van ‘de klant’ werken.

Mocht dit niet baten door wettelijke beperkingen, dan nemen we contact op met een Tweede Kamerlid. Zij kunnen de zaak politiek maken door Kamervragen te stellen of de casus mee te nemen in de besluitvorming; zodat, waar nodig, de wet aangepast kan worden.

Met regelmaat verwijzen we ook klanten door naar de lokale ombudsteams. Als het gemeentelijk beleid of een gemeentelijke uitvoerder betreft, kunnen zij beter inspelen op de individuele omstandigheden. Daarnaast hebben de lokale ombudsteams contacten binnen de lokale fracties en met het gemeentebestuur; zo kunnen zij op lokaal niveau, in de gemeeteraad, zaken politiek maken.

Het ombudswerk is een thermometer in de samenleving. Mensen zijn vaak al veel instanties afgegaan en weten echt niet meer waar ze terecht kunnen. Juist voor díe mensen moeten sociaaldemocraten opkomen. Juist voor de mensen die het niet helemaal alleen kunnen. Juist daarom is het ombudswerk zo ontzettend belangrijk.