Conferentie Progressive Alliance in Uruguay

Foto Marja Bijl

Door Marja Bijl op 28 juli 2014 Delen

Op 22 en 23 juli was ik aanwezig bij de conferentie van de Progressive Alliance in Montevideo. Met zusterpartijen van over de hele wereld kwamen we bijeen om te praten over thema’s die ons allemaal aangaan: ongelijkheid, eerlijk werk en internationale solidariteit.

Dat Uruguay is gekozen als locatie van de conferentie is niet toevallig: in veel Zuid-Amerikaanse landen zijn progressieve partijen aan de macht, en zo ook in Uruguay. Frente Amplio, zoals de coalitie van linkse Uruguayaanse partijen heet, regeert sinds 2005 en heeft de sociale omstandigheden in het land sterk verbeterd. Tabaré Vazquez, de presidentskandidaat van Frente Amplio voor aankomende verkiezingen, zette een aantal genomen maatregelen tijdens zijn speech op een rijtje: een hoger minimumloon, regulering van het aantal werkuren, een uitgebreider sociaal vangnet voor werklozen en meer wetgeving die de veiligheid van werknemers garandeert. Leuk was zijn betoog over het belang van overleg tussen regering en sociale partners, geheel naar de Nederlandse poldertraditie.

Victor Baez, de secretaris-generaal van de Zuid-Amerikaanse vakbondsfederatie, noemde Uruguay een voorbeeld voor andere landen. Het land toont aan dat sociaal beleid en meer werknemersrechten prima samengaan met economische groei en een dalende werkloosheid. De economische prestaties van Uruguay zijn namelijk alleen maar verbeterd sinds Frente Amplio dit beleid heeft ingezet.

President
Op dinsdagmiddag luisterden we naar een speech van de huidige president van Uruguay, José Mujica. Met zijn kledingstijl en pleidooi voor een socialer economisch model deed hij me denken aan onze eigen Hans Spekman. Mujica staat bekend om zijn eenvoudige levensstijl: hij woont op een simpele boerderij en geeft naar verluid het grootste deel van zijn salaris weg aan goede doelen, wat hem de geuzennaam ‘poorest president in the world’ opleverde.

Harmonie
Bijzonder moment tijdens de conferentie was de gezamenlijke verklaring die de vertegenwoordigers van de Palestijnse partij Fatah en de Israelische partij Meretz opstelden. Deze verklaring, waarin onder anderen wordt opgeroepen tot een onmiddelijk staakt het vuren en het stoppen van geweld tegen burgers, werd collectief aangenomen tijdens de vergadering met vertegenwoordigers van alle aanwezige partijen. Het vormt een voorbeeld van hoe we, zonder het altijd op alle punten met elkaar eens te zijn, in harmonie kunnen proberen om iets te doen aan het leed dat zoveel mensen elke dag ten deel valt.

Solidariteit
Er was ook aandacht voor ander leed. Op 22 juli, de eerste dag van de conferentie, was het precies drie jaar geleden dat Anders Breivik zijn gruwelijke aanslag pleegde in het jongerenkamp van onze Noorse zusterpartij op het eiland Utoya. 77 jonge mensen werden in koele bloede vermoord. Samen stonden we stil bij deze vreselijke gebeurtenis en schaarden ons achter een statement van de Noorse Arbeiderspartij dat onze gezamenlijke verantwoordelijkheid benadrukte om te strijden tegen discriminatie, racisme en haat.

Ook een recentere ramp werd herdacht. Ikzelf mocht de zaal toespreken over het neerstorten van vlucht MH17. Hierna volgde een indrukwekkende minuut stilte om te denken aan al de 289 onschuldige slachtoffers, waaronder twee partijgenoten, Willem Witteveen en Wim Bakker. Dat dit plaatsvond op 23 juli, de dag van nationale rouw in Nederland, maakte het een extra speciaal moment. De steun van onze zusterorganisaties was troostend en sterkte me in het besef dat het fijn is om deel uit te maken van een sterke internationale familie.

Organisatie
Naast het officiele deel van de conferentie werd door alle partijen natuurlijk uitgebreid van de gelegenheid gebruik gemaakt om oude vrienden op te zoeken en nieuwe contacten te leggen. Samen optrekken bij gemeenschappelijke thema’s, van elkaar leren en ervaringen uitwisselen, elkaar helpen en steunen waar nodig: dat is waarom we de Progressive Alliance hebben opgericht en waarom we regelmatig bij elkaar komen.

In september organiseert de Progressive Alliance een reis naar de Filippijnen in het kader van decent work. Naast het afleggen van diverse werkbezoeken zullen we daar nader kennismaken met de Aziatische sociaaldemocratie. Ik kijk uit maar dit bezoek.