Buitenlandse handel en binnenlandse banen

Door Lilianne Ploumen op 18 september 2013 Delen

Komend jaar gaan we hopelijk met een aantal landen nieuwe handelsverdragen sluiten. Eerlijke handelsverdragen, met goede afspraken over arbeidsomstandigheden, milieu en mensenrechten. Zo bewerkstelligen we iets goeds daar en hier. Want buitenlandse handel zorgt voor binnenlandse banen. Dat schrijf ik in onderstaande blog naar aanleiding van Prinsjedag.

Het bedrijf Schouten Europe B.V., in het Brabantse Giessen, maakt al twintig jaar vleesvervangers. Het merk Goodbite is in de schappen van de supermarkt te verkrijgen. De makers zijn ambitieus, want ze vinden dat hun producten niet alleen voor vegetariërs bestemd zijn – en ook niet alleen voor de Nederlandse markt. Een bedrijf als Schouten zal ook last hebben van de economische crisis. Maar twee weken geleden hadden ze succes. Ze waren mee met een handelsmissie naar India. Ter plekke vonden ze enthousiaste klanten en tekenden ze een contract voor tien miljoen euro.

Het zijn dit soort succesverhalen die me inspireren in mijn werk als minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Die tien miljoen uit Delhi zorgt weer voor banen in ons eigen Giessen. Deuren open voor ondernemers, contacten leggen, handel drijven. Ook komend parlementair jaar zal het kabinet weer een flink aantal handelsmissies organiseren naar landen waar kansen liggen voor Nederlandse bedrijven. Met het Dutch Good Growth Fund geven we financiële steun aan ondernemers hier en bedrijven in ontwikkelinglanden bij het opzetten van hun business. Volgend jaar gaan we ook buitenlandse bedrijven actief naar Nederland halen, om ze kennis te laten maken met ons bedrijfsleven. Journalisten, politici en opiniemakers reizen mee, to spread the word dat Nederland een aantrekkelijke handelspartner is.

Export is namelijk één van de manieren om de Nederlandse economie vooruit te helpen. Niet voor niets zijn we traditioneel een echte exportnatie. Omdat we een open economie zijn, voelen we de wereldwijde economische crisis extra stevig. Gaat het goed met de wereld, dan gaat het ook goed met Nederland – maar als het tegenzit, merken wij dat meteen.

Gisteren was het Prinsjesdag. Het kabinet heeft haar plannen voor het komend jaar gepresenteerd. Duidelijk is dat het een moeilijk jaar wordt. We moeten zes miljard bezuinigen en dat gaat iedereen in de portemonnee voelen. Maar we doen het niet voor niets. We kunnen de problemen niet voor ons uitschuiven. We moeten de staatskas op orde brengen en zo onze kinderen en kleinkinderen een goede toekomst bieden.

Laten we ondertussen niet vergeten dat we in een van de meest geweldige landen op aarde wonen. Vorige week was ik in Libanon en Jordanië, op bezoek in de kampen van Syrische vluchtelingen. Wat me raakte, was de enorme veerkracht van de mensen die verjaagd zijn door een gruwelijke oorlog. Ondanks het tekort aan eigenlijk alles, proberen ze er iets van te maken. In de kampen waren straatjes met levendige ruilhandel ontstaan, mensen waren kleine winkeltjes begonnen. Ondertussen is er te weinig eten, geen schoon water en al helemaal geen school voor de kinderen als wij met de armen over elkaar blijven zitten. Dat doen wij dus ook niet – we mogen deze mensen niet laten vallen.

Komend jaar gaan we hopelijk met een aantal landen nieuwe handelsverdragen sluiten. Eerlijke handelsverdragen, met goede afspraken over arbeidsomstandigheden, milieu en mensenrechten. Zo bewerkstelligen we iets goeds daar en hier. Want buitenlandse handel zorgt voor binnenlandse banen. Vraag dat maar aan Schouten Europe B.V. in Giessen.