CDA maakt ommezwaai wietteelt

Door Lea Bouwmeester op 2 februari 2010 Delen

Ik werd vandaag aangenaam verrast door CDA-kamerlid Cisca Joldersma, die de growshops wil aanpakken vanwege de illegale aanplant. Daarmee erkennen onze vrienden bij het CDA eindelijk de problemen met de teelt van softdrugs. Problemen die burgemeesters en wethouders van alle partijen, inclusief het CDA, al veel langer zagen omdat zij dagelijks buurten geconfronteerd zien met de gevolgen van illegale teelt. Nu de christendemocraten het probleem erkennen –en zelfs het regeerakkoord willen openbreken– neem ik aan dat ze het ook écht willen oplossen. En dan heeft de PvdA een beter voorstel.

Laten we nu eindelijk de volledige teelt reguleren: zo werken we de overlast en de criminaliteit uit de wijken, zo voorkomen we gezondheidsschade doordat softdrugs steeds sterker wordt en zo wordt de coffeeshop eindelijk een normaal en controleerbaar bedrijf.

Op de zogenoemde Wiettop vroegen burgemeesters vorig jaar om ruimte te krijgen om een experiment uit te voeren met gereguleerde teelt. De CDA-fractie in de Tweede Kamer kon daar toen niet mee akkoord gaan, ik neem aan nu wel.

Nederland heeft het meest succesvolle drugsbeleid van Europa. Nergens zijn er zo weinig jongeren verslaafd, nergens is de overlast zo gering. Dat betekent niet dat er geen overlast is, die is er zeker wel en die is heftig. Door de bizarre praktijk dat de verkoop –terecht– wordt gedoogd, maar de teelt –onterecht– illegaal is, groeien er op talloze zolderkamers oerwouden aan hennep.

De gevolgen: criminelen worden schatrijk van het drugsgeld dat ze verdienen met deze illegale teelt. Teelt die voor overlast zorgt in buurten en die nu niet gecontroleerd kan worden. En daarvan kennen we ook de gevolgen: geen controle op de kwaliteit van softdrugs betekent dat deze steeds sterker wordt. Illegale teelt is dus simpelweg onverantwoord. Het is de oorzaak van overlast en criminaliteit én het verergert verslaving terwijl dat helemaal niet nodig is.

Dit bericht is nagenoeg integraal overgenomen van mijn weekblog op de site van dagblad Trouw.