Vooral trots op vrijwilligers

Door Hans Spekman op 16 maart 2012 Delen

Met gepaste trots heb ik vandaag bekend mogen maken wie de winnaar is van de ledenraadpleging: Diederik Samsom is de nieuwe politiek leider van de Partij van de Arbeid. Trots op Diederik. Trots op de andere kandidaten, die het lef hadden om mee te doen, maar vooral trots op al die vrijwilligers.

Debatten door het hele land, Eindhoven, Groningen, Amsterdam, Leeuwarden, Doetinchem, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, soms uitgebreide verslagen in de media en soms was een kandidaat in zijn eentje op bezoek bij een kleine afdeling. Op al die bijeenkomsten kwamen veel, heel veel mensen af. Mensen die weer trots zijn op hun partij, omdat er in de PvdA volop discussie is.

Vanmorgen op de radio werd mij nog gevraagd of ik niet bang was of die discussie tot verdeeldheid zou leiden. Integendeel! Discussie in een brede volkspartij is de zuurstof van een partij. Het is naïef om te denken dat in een partij iedereen hetzelfde moet vinden, je vindt wat wij vinden, anders hoor je er niet bij? Onzin. Een politieke partij leeft van discussie, en uiteindelijk nemen ze een besluit en verdedigen dit, hoe moeilijk zo’n besluit soms ook kan zijn.

Een partij die koste wat het kost iedereen altijd tevreden wil houden dwingt geen respect af bij de kiezers. Zelf heb ik dat aan den lijve ondervonden toen wij in het vorige kabinet besloten om de AOW leeftijd te verhogen naar 67 jaar. Een moeilijk besluit, maar door hierna overal in het land uit te gaan leggen waarom het volgens ons nodig was, kregen we juist respect terug.

En dat is het wezen van de politiek voor mij. Discussie over moeilijke onderwerp niet uit de weg gaan, maar het debat met elkaar juist op te zoeken. Debatteren over moeilijke zaken, een besluit nemen en durven uitleggen waarom je iets doet. Dan hoef je nergens bang voor te zijn.