Een gezamenlijke missie

Door Hans Spekman op 24 februari 2012 Delen

Maandag was een dag die bij mij in de boeken gaat als ‘ronduit verschrikkelijk’. Job nam een beslissing waar ik liever van had dat hij hem niet genomen had. Hij besloot op te stappen. Ik vind dat zo erg omdat wij tweeën –ondanks al onze uiterlijke en innerlijke verschillen– één ding enorm gemeen hadden. Een gezamenlijke opdracht, een gezamenlijke missie.

Die missie was en is om mensen in tijden van polarisatie bijeen te brengen. Om juist in tijden van economische neergang iedereen erbij te houden. Omdat als we niemand aan de kant laten staan onze economie sterker wordt en onze samenleving doodeenvoudig een stuk prettiger om in te leven. Die missie is niet nieuw. De plaatsbepaling van die missie in het politieke spectrum ook niet. Die is links. Of links van het midden zo u wil.

En nieuw mag ‘ie dan niet zijn, die missie, actueel is ‘ie wel. Wie vandaag de Volkskrant open sloeg heeft het kunnen lezen. Nederland presteert relatief slecht. Sterker nog, van alle Europese landen krimpt alleen de economie van Griekenland, Portugal, Spanje en Italië sterker. Omdat we opgescheept zitten met een kabinet dat de Europese motor van onze economie in de modder laat rijden. En dat terwijl ze ondertussen de sloophamer loslaten op het fundament van onze samenleving. Hervormingen die Nederland klaar moeten maken voor de toekomst worden geschuwd. Wel wordt er bezuiniging op bezuiniging gestapeld voor gewone gezinnen, voor chronisch zieken en voor leraren. Dat zijn keuzes. Foute keuzes.

Want dat kan anders. Echte winst boeken we in ons land als we naar elkaar omkijken. Als we elkaar niet in de steek laten maar meenemen als het even tegenzit. Als we lasten en lusten eerlijk delen. En het doet mij deugd om te zien dat er in de fractie steeds meer partijgenoten zich opwerpen die dat verhaal met kracht en overtuiging kunnen uitdragen. Die de ambitie hebben de Partij van de Arbeid weer sterk te maken. Niet zozeer omdat ze zo veel van de PvdA houden, maar bovenal omdat ze zo veel van Nederland houden. En dit Nederland kan stukken beter!