Blij met ZZP-pensioenfonds

Door Mei Li Vos op 15 mei 2014 Delen

Als alles meezit kunnen zzp’ers vanaf 2015 in een pensioenfonds sparen voor hun eigen pensioen. De Partij van de Arbeid is blij dat deze stap eindelijk wordt gezet.

Nu is het nog lastig om als zzp’er in een fonds te sparen voor de oude dag. Vooral ingewikkeld is dat er niet gevarieerd kan worden met inleg. Een zzp’er heeft namelijk niet elk jaar dezelfde inkomsten. Deze drempel wordt weggenomen. Daarnaast is het mooie van dit fonds dat ook het gespaarde bedrag kan worden gebruikt voor het geval dat inkomen tijdelijk wegvalt door ziekte.

Vier zelfstandigenorganisaties (Zelfstandigen Bouw, FNV Zelfstandigen, ZZP Nederland en PZO) hebben de regeling ontworpen en zoeken nu een pensioenuitvoerder die de regeling tegen zo laag mogelijke kosten wil uitvoeren. Ik ben verheugd dat deze organisaties met het fonds komen. Veel zzp’ers sparen niet voor hun pensioen, simpelweg omdat de zogeheten ‘financiële producten’ te duur of ingewikkeld zijn. Het kan makkelijker en goedkoper, en dat wordt hopelijk het ZZP-pensioenfonds van de zelfstandigenorganisaties. Samen sparen en beleggen kan meer opbrengst genereren dan individuele kleine potjes.

Het gaat mij te ver om zzp’ers te verplichten voor hun pensioen te sparen. Ook omdat zzp’ers al verplicht meebetalen, en dus ook genieten, van de AOW. Het ontstaan van een vrijwillige regeling komt voor het pensioendeel bovenop de AOW, die ook kan fungeren als een soort arbeidsongeschiktheidsverzekering vinden is een hele goede ontwikkeling.