Blij met veiligheidsmaatregelen A15

Door Attje Kuiken op 21 mei 2014 Delen

De verkeersveiligheid gaat boven alles. Vandaag heeft minister Schultz – naar aanleiding van mijn Kamervragen – aangekondigd maatregelen te nemen om de veiligheid op de A15 te verbeteren. Vooral op het traject tussen de knooppunten Deil en Tiel gebeurden de afgelopen maanden veel ongelukken, soms met dodelijke afloop. Een van de oorzaken was plotselinge filevorming. Ik heb de minister gevraagd snel maatregelen te nemen om het verkeer beter te begeleiden, zodat alle weggebruikers veiliger hun weg kunnen voortzetten op de A15.

De minister geeft aan dat ze een lokaal filedetectiesysteem zal plaatsen op het weggedeelte Deil richting Valburg (tussen Wadenoijen en Echteld). Het betreft een wegvak van ruim 7 kilometer lang. Daarnaast zet ze extra weginspecteurs in op de A15 tussen Valburg en Deil, zowel in de ochtend- als de avondspits. Ook komt er een inhaalverbod tussen Geldermalsen en Valburg. Dat inhaalverbod zal gelden tussen 6:00 en 19:00 uur.

Tot slot komt er betere wegmarkering en heeft de minister beloofd de verkeersveiligheid te blijven monitoren. Ik ben blij dat de minister tot concrete stappen is overgegaan. Dit zou ertoe moeten leiden dat het verkeer op het Gelderse deel van de A15 veiliger wordt zonder dat de doorstroming in het gedrang komt. Ik zal de uitvoering van de aangekondigde maatregelen en de effecten ervan op de veiligheid vanuit de PvdA-fractie in de Tweede Kamer in de gaten blijven houden.