Blij met vaart in bekrachtiging VN-verdrag voor mensen met een beperking

Door Otwin van Dijk op 27 juni 2013 Delen

Vandaag maakte onze staatssecretaris Martin van Rijn bekend dat hij z’n schouders zet onder een snelle bekrachtiging van het VN-verdrag voor mensen met een beperking. De PvdA is daar erg blij mee en pleit er al lang voor. Zo hebben we het laten opnemen in het regeerakkoord. Het doel van het verdrag is om mensen met een beperking volledig in staat te stellen gebruik te maken van hun mensenrechten.

De PvdA vindt dat iedereen volwaardig deel moet kunnen nemen aan de samenleving. Ook mensen met beperking moeten hun talent kunnen ontwikkelen. De komende tijd kunnen betrokkenen hun mening geven over wat er aangepast moeten worden om aan de verplichtingen in het VN-verdrag te voldoen. Het gaat bijvoorbeeld om aanpassingen in het openbaar vervoer, stemlokalen en onderwijs.

Nederland telt ongeveer 2 miljoen mensen met een beperking. Met de bekrachtiging van dit verdrag zetten we een belangrijke stap naar een toegankelijke samenleving.