Blij met oplossing voor kleine dorpsscholen

Foto Flickr / Mediawijzer

Door Loes Ypma op 10 juni 2015 Delen

Ik vind dat in ons land ieder kind met een eigen fiets naar de basisschool moet kunnen. Onderwijs moet goed Ć©n dichtbij zijn. In veel dorpen en gemeenschappen is de school het kloppend hart. Er is grote betrokkenheid van ouders, dorpsbewoners en kinderen voelen zich er op hun gemak. Daarom is het ook goed nieuws dat er nu een oplossing is die kleine dorpsscholen voor sluiting kan behoeden.

Jan Schuurman Hess zet zich al maandenlang in om een oplossing te vinden voor de dreigende sluiting van de laatste schooltjes in een dorp. Daarnaast wil hij dat de school in zijn eigen woonplaats Kats weer heropend wordt. Na een niet aflatende strijd heeft hij goed nieuws gekregen. Mede door aandringen vanuit de PvdA die zijn initiatief steunt, heeft de staatssecretaris besloten dat de ‘Verenigde Zelfstandige Dorpsscholen’ het bestuur kunnen gaan vormen van verschillende kleine dorpsschooltjes, waardoor deze open kunnen blijven. Door steun van ouders en dorpsbewoners wordt geld bespaard op bijvoorbeeld de gebouwkosten. Dit geld wordt gebruikt om de onderwijskwaliteit op de scholen op peil te houden.

Uiteraard is de voorwaarde voor het openblijven van een kleine school of de onderwijskwaliteit voldoende is. Uit inspectieonderzoek blijkt dat de kwaliteit van onderwijs niet samenhangt met het aantal leerlingen op een school, maar van vele andere factoren afhankelijk is. Daarom ben ik ook zo blij dat al die goede kleine scholen nu kansen krijgen om open te blijven. Zodat leerlingen dichtbij huis hun talenten kunnen ontwikkelen, samen leren leven en spelen met de kinderen uit de buurt en het dorpshart blijft kloppen. Ga zo door Jan en anderen, wij steunen je!