Blij dat huurder weer centraal staat

Foto Flickr / FaceMePLS

Door Jacques Monasch op 11 december 2014 Delen

De Partij van de Arbeid is zeer tevreden over de nieuwe Woningwet. Met deze wet staat de huurder weer centraal, krijgen gemeenten en huurders meer te zeggen over het huurbeleid en brengen we corporaties terug naar hun kerntaak: betaalbare woningen bouwen. De gehele Tweede Kamer is akkoord met deze historische hervorming van een belangrijk deel van de publieke sector. Hiermee laten we het verleden van schandalen achter ons en slaan de bladzijde om.

Deze wet is het begin van een nieuw hoofdstuk over de rol en positie van woningcorporaties. Een derde van Nederland huurt bij corporaties en zij komen nu samen met de gemeenten centraal te staan. Corporaties moeten voortaan bindende afspraken maken met gemeenten en huurders over onderhoud, renovatie en bouw, en over toewijzing en betaalbaarheid van woningen. Corporaties moeten op kleinere schaal gaan werken en moeten honderden miljoenen per jaar besparen op salarissen en dure prestigeprojecten.

En heel belangrijk, de toewijzingsgrens voor sociale huur gaat omhoog naar bijna 40.000 euro zodat ook de inkomensgroep net boven modaal een betaalbare woning kan gaan huren. De PvdA heeft zich jarenlang ingezet voor deze veranderingen, en het resultaat mag er zijn.

Lees ook mijn blog van eerder deze week, waarin ik schreef waarom en hoe het roer bij de woningcorporaties om moest.