Kabinet overdrijft cijfers passend onderwijs

Door Jeroen Dijsselbloem op 10 mei 2011 Delen

Alle mensen in het onderwijs die zich zo verzetten tegen de draconische bezuinigingen op passend onderwijs krijgen opnieuw gelijk: de Inspectie voor het Onderwijs geeft toe dat de cijfers over het aantal zorgleerlingen in Nederland schromelijk zijn overdreven. De onderbouwing van deze oneerlijke ingreep blijkt nu dus ook al platte demagogie, nadat het kabinet zich eerder al gedwongen zag de bezuiniging op de meest kwetsbare kinderen uit te stellen. Nog voor de zomer moet de minister de Tweede Kamer aangepaste plannen voorleggen.

Het aantal zorgleerlingen stijgt wel maar veel minder dan de coalitie Nederland wil laten geloven. Ook de genoemde bedragen voor zorgleerlingen zijn sterk overdreven en liggen in werkelijkheid meer dan een miljard lager, zoals de PvdA-fractie al eerder in de Kamer liet zien.