Betere leraren door betere opleidingen

Door Tanja Jadnanansing op 31 oktober 2011 Delen

Als we willen dat scholieren en studenten een goede leraar voor de klas krijgen en met veel kennis de opleiding verlaten, moeten we in het hoger onderwijs investeren. Dat is investeren in de toekomst, want in het hoger onderwijs leiden we de talenten op die de talenten van morgen les geven. Ik zal de staatssecretaris hiertoe deze week oproepen in een debat over het hoger onderwijs.

Deze week debatteren we in de Tweede Kamer over de kwaliteit van lerarenopleidingen. De staatssecretaris heeft prachtige woorden over het hoger onderwijs, maar zijn daden zijn een stuk minder mooi: hij investeert niet in het onderwijs. Ik daag hem uit zijn woorden waar te maken en om te beginnen de opleiding voor doorstromers te verbeteren. Zo zorgen we dat de leerlingen van vandaag én morgen het beste onderwijs krijgen. Daar profiteren we allemaal van.

Maar bij de lerarenopleidingen moet er veel meer gebeuren. De opleidingen moeten gewoon beter worden. Dat betekent dat je best strengere eisen mag stellen aan studenten. Ook mag er meer geconcentreerd worden op het leren van ‘het vak’, en minder op zachte vaardigheden en competenties.

Het onderwijsvak is niet overal even populair en dat is vreselijk jammer. Te vaak laten talentvolle studenten en afgestudeerden zich tegenhouden door slechte reputaties of uitzicht op een beter salaris in het bedrijfsleven. Zijlstra wil nu ‘de beste’ leraren beter belonen. Leraren doen goed werk en daarvoor verdienen ze gepaste waardering. Maatschappelijk én financieel.

Om ervoor te zorgen dat daadwerkelijk de beste docenten voor de klas staan, moet het over zijn met onbevoegde leraren voor de klas. Het is een aardige tijdelijke oplossing: les van een onbevoegde leraar is beter dan helemaal geen les. Maar de staatssecretaris kan de boel niet de boel laten en geen maatregelen nemen. Daarom roep ik hem op te investeren in opleidingen voor leraren en zeker ook voor de onbevoegde leraren die zich moeten laten bijscholen. Ook ligt er een voorstel (samen met de VVD) om het aantal onbevoegde leraren sterk te laten dalen.

Zorg dat die mensen de vaardigheden en kennis kunnen vergaren die ze nodig hebben. Mensen die best vanuit de PABO willen doorstromen naar de lerarenopleiding, krijgen op dit moment voor straf te maken met het hogere collegegeld voor de tweede studie. Het zou een eerste stap zijn dat obstakel zo snel mogelijk uit de weg te ruimen. De kosten op de korte termijn zijn een schijntje vergeleken bij de winst voor de toekomst.