Betere en betaalbare zorg

Door Ramon Testroote op 18 maart 2014 Delen

Vorige week was ik vanuit Venlo weer eens op bezoek in de Tweede Kamer. Ik presenteerde daar met PvdA Tweede Kamerlid en voormalig wethouder van Doetinchem Otwin van Dijk een plan om zorg in heel Nederland kleinschalig en dicht bij mensen in de buurt mogelijk te maken.

In Venlo laten we al drie jaar zien hoe je dat doet: zorg dichtbij mensen, in de buurt organiseren. Naar tevredenheid en tegen lagere kosten zoals u hieronder ziet. Onze aanpak is een derde goedkoper omdat we de marktwerking en bureaucratie uit de zorg halen en de wijkverpleegkundige weer in ere herstellen.

Ik ben trots op wat we in Venlo hebben neergezet. Op de unanieme steun in de gemeenteraad, van SP, GroenLinks, D66, CDA en VVD en van alle lokale partijen. Trots op de samenwerking met zeven regiogemeenten, het zorgkantoor en de grootste zorgverzekeraar in de regio, VGZ.  Trots op het draagvlak bij het overgrote deel van de zorgaanbieders in onze regio en bij de hele WMO-raad.

Maar vooral ben ik trots op de reacties van de vele honderden mensen die op een nieuwe manier zorg aangeboden krijgen. Niet meer vanuit een kantoor waar mensen een indicatie afgeven, maar door de zorgprofessional op de werkvloer. De wijkverpleegkundigen in onze teams, maar ook de professionals van bureau jeugdzorg, de GGZ-instelling, de huisartsenpraktijk, het Werkplein en de woningcorporaties. Professionals van de werkvloer, die ook van de werkvloer blijven, door hen het overgrote deel van hun tijd te laten besteden aan datgene waar ze goed in zijn: zorg, welzijn en andere ondersteuning aan mensen in hun eigen buurt bieden. En hen maar maximaal een dag per week in te zetten voor keukentafelgesprekken.

U vraagt zich misschien af wat al deze verschillende mensen met zorg te maken hebben. Zorg is toch maar een smal stukje van zo’n wijkteam? Nou, niets is minder waar. Mensen in de buurt praten niet in het jargon dat de overheid gebruikt. Ze hebben een probleem en zoeken een oplossing. Jarenlang hebben we ze geleerd dat ze een van de kant-en-klaar oplossingen, die ver weg bedacht waren, moesten zien te bemachtigen voor hun probleem. Maar door zorg te verbinden aan welzijn, leefbaarheid en inkomens-oplossingen, blijken de antwoorden op vragen vaak veel dichterbij te liggen dan mensen dachten. Maar niet alleen dichterbij, ook veel beter op maat gesneden en, mooi meegenomen, ook veel goedkoper. Deze honderden mensen hebben we gevraagd of ze liever het standaardproduct hadden gehad dat ze op de oude manier toebedeeld gekregen zouden hebben, maar niemand koos de oude oplossing. De nieuwe oplossingen uit de buurt waren simpelweg beter!

U leest dat ik enthousiast ben over wat we in Venlo, op de werkvloer bedacht hebben. En het is best wel leuk als je dan op landelijke televisie in een verkiezingsdebat genoemd wordt. Nota bene door onze politiek leider, Diederik Samsom. Ook hij noemt de meerwaarde van goede zorg, dichtbij in de buurt, en haalt daarbij terecht Venlo als voorbeeld aan. Maar het succes van deze aanpak is vooral ook de verdienste van de mensen op de werkvloer die het aan durfden om de oude veilige voorprogrammeerde structuren los te laten en hun vakkennis zelf weer aan te spreken om samen met mensen keuzes te maken voor goede zorg en welzijn.

Waar ik ook trots op ben, is dat ik wethouder ben namens een landelijk actieve partij: de Partij van de Arbeid. Op collega’s als Otwin van Dijk, Hans Spekman, Martin van Rijn en Diederik Samsom. Die steeds een luisterend oor hadden voor onze Venlose ideeën. Die deze ideeën een plek gaven in wetgeving en die nog steeds open staan voor onze vragen, zodat we nog beter afspraken kunnen maken met partners zoals de zorgverzekeraar. Zoals ik nu ook weer terug zie in de plannen die Otwin van Dijk presenteerde. De wisselwerking tussen lokale ideeën en landelijke toppers die hun verantwoordelijkheid nemen om Venlo te helpen haar Venlodroom te verwezenlijken, voor alle Venlonaren. Nu in Venlo. Straks met de steun voor uw lokale PvdA mensen, in heel Nederland.

Ramon Terstroote
PvdA-wethouder Venlo

De CAK-cijfers over Hulp bij het Huishouden in Venlo: