Beter vergoedingssysteem hoortoestel

Door Roelof van Laar op 18 oktober 2013 Delen

Onlangs was bij het programma Kassa te zien dat het nieuwe systeem voor het vergoeden van hoortoestellen niet voor iedereen werkt. Mensen met complexe hoorproblemen krijgen soms geen goed toestel vergoed. Daardoor moeten slechthorenden duizenden euro’s betalen voor een toestel waarmee ze hun werk kunnen doen of opleiding kunnen volgen. Lea Bouwmeester en ik vinden een goed hoortoestel van groot belang om volwaardig mee te kunnen doen in de samenleving. Daarom hebben we de minister gevraagd de problemen met het vergoedingensysteem op te lossen.

In het nieuwe systeem wordt iedereen in vijf categorieën ingedeeld. Binnen elke categorie kan een slechthorende dan kiezen uit een aantal apparaten. Nu blijkt dat lang niet iedereen een geschikt apparaat kan vinden. Daardoor horen mensen niet optimaal. Dit kan erg vermoeiend zijn en veel informatie dringt niet door. Sommige zwaar slechthorenden overwegen zelf een cochleair implantaat (CI) te nemen, omdat de hoortoestellen zo duur zijn. Een CI wordt namelijk wel volledig vergoed, terwijl het minstens tien keer zo duur is.

Ik wil dat de minister zo snel mogelijk met oplossingen komt. Slechthorende kinderen en volwassenen hebben recht op een goed hoortoestel, zodat ze helemaal mee kunnen doen.