Tijd voor daden: beter openbaar vervoer in het Noorden

Door Lilianne Ploumen op 8 februari 2021 Delen

Meer dan twee 2,5 uur doet de trein erover van Rotterdam naar Groningen. Ongeveer net zolang als de trein naar Parijs erover doet. Dat moet echt anders.

Snel en goed openbaar vervoer is van groot belang voor ons land. Ik wil over de bereikbaarheid van het Noorden vanavond harde afspraken maken met andere lijsttrekkers in het Noordelijk Verkiezingsdebat.

Zelf ben ik opgegroeid in Maastricht. Toen ik ging studeren in Rotterdam voelde dat toch een beetje als bijna de andere kant van de wereld. Terwijl wij in een klein landje leven en we juist samen - Randstad en de rest van Nederland - sterk staan. Goed openbaar vervoer zorgt ervoor dat wonen en werken in de regio nog aantrekkelijker wordt.

Ik wil investeren in snel, duurzaam en betaalbaar openbaar vervoer in heel Nederland.

Daarom wil ik investeren in snel, duurzaam en betaalbaar openbaar vervoer in heel Nederland. En vanavond tijdens het Noordelijk Verkiezingsdebat wil ik meteen concrete afspraken maken over twee spoorlijnen: de Lelylijn - tussen Groningen, Heerenveen en Lelystad. En de Nedersaksenlijn - van Enschede, via Emmen naar Groningen, waardoor ook plaatsen als Ter Apel en Stadskanaal beter bereikbaar worden. Daar moet in de volgende kabinetsperiode mee worden begonnen. Niet alleen goed voor de bereikbaarheid van het Noorden én de Randstad, maar ook nog eens voor de werkgelegenheid.

Het is nu tijd voor daden en niet enkel mooie woorden.

Het kabinet Rutte III was een Randstadkabinet. Iedere keer trokken provincies als Limburg, Drenthe en Groningen aan het kortste eind. Nu moeten we kiezen voor een andere koers. Goed en snel openbaar vervoer in het hele land is een voorwaarde voor een eerlijke toekomst. Het is nu tijd voor daden en niet enkel mooie woorden. Laten we die afspraak vanavond maken.

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!