Maatregelen zijn nodig om wonen betaalbaar te maken voor iedereen.

Door Henk Nijboer op 20 mei 2022 Delen

In tijden van hoge inflatie maken veel mensen zich zorgen over hoe ze het eind van de maand halen. Bovendien hangt er deze zomer wederom een huurverhoging in de lucht en is voor velen een betaalbare woning een droom. Ondertussen zijn beleggers en pandjesbazen spekkoper. Maatregelen zijn daarom hard nodig.

Deze week presenteerde de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening zijn plannen om wonen weer betaalbaar(der) te maken. En eerlijk is eerlijk, die vallen niet tegen.

Er staan een aantal punten waar we als PvdA de afgelopen jaren stevig voor hebben gepleit. Zo is het besluit genomen om meer woningen huurprijsbescherming te geven. Ook wil het kabinet vriendjespolitiek bij het bieden op woningen tegengaan en het puntenstelsel afdwingbaar maken zodat pandjesbazen geen huren meer mogen vragen die wettelijk te hoog zijn.

Dit zal ervoor zorgen dat torenhoge huren worden verlaagd en wonen betaalbaarder wordt. Beleggers die alleen aan het geld denken en niet om wonen te betaalbaar te maken, worden geweerd. Een goede zaak.

We zullen in de Tweede Kamer onze best doen om de voorstellen van de minister om wonen betaalbaarder te maken, aan te scherpen.

Natuurlijk zullen we in de Tweede Kamer onze best doen om de voorstellen verder aan te scherpen. Zo is er nog geen overeenstemming over tot welke huur woningen beschermd gaan worden. De PvdA wil dat alle huurwoningen tot 1500 euro worden opgenomen in het voorstel. Dat is meer dan de minister wil.

Grote zorg is ook dat er niks wordt gedaan  aan de tijdelijke huurcontracten die ondertussen de norm zijn geworden en veel huurders lange tijd onzeker laten. De terugkeer naar het vaste huurcontract door middel van een wetswijziging is broodnodig.

Ten slotte is het kabinet van plan om de huurtoeslag te hervormen en erop te bezuinigen. Dat is een grote operatie en zorgt voor grote effecten op de inkomens. Die willen we voorkomen.

Daar waar meer nodig is, zal de PvdA voorstellen doen om te zorgen dat iedereen in een betaalbaar huis kan wonen.

De zorg van veel Nederlanders over de hoogte van de huur is terecht. Nog steeds maken veel mensen elke maand te veel geld over naar de verhuurder. Het kabinet komt met eerste stappen om de betaalbaarheid van wonen te verbeteren.

Voorstellen die ook écht bijdragen aan betaalbaar wonen zullen we uiteraard steunen. Maar daar waar meer nodig is, zal de PvdA voorstellen doen om te zorgen dat iedereen in een betaalbaar huis kan wonen.