Bescherm ZZP’er tegen fraude

Door Astrid Oosenbrug op 29 november 2013 Delen

De PvdA vindt dat de btw-nummers van ZZP’ers niet langer automatisch gekoppeld moeten zijn aan hun burgerservicenummer (BSN). ZZP’ers zijn nu een makkelijke prooi voor fraudeurs en andere criminelen, omdat hun BSN-nummer zichtbaar is bij bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel en op hun facturen. Dat is ongewenst en totaal onnodig. De PvdA wil daarom dat ZZP’ers andere btw-nummers kunnen gebruiken zodat hun digitale identiteit niet langer voor iedereen zichtbaar is. Met steun van VVD-collega Roald van der Linde heb ik dat in de Kamer voorgesteld.

Het kabinet blijft volhouden dat het niet nodig is dit aan te passen, terwijl klip en klaar is dat deze koppeling ondernemers kwetsbaar maakt voor fraude. Het btw-nummer is nu gekoppeld aan een persoonlijk nummer waarvan we niet willen dat anderen het makkelijk kunnen achterhalen. De oplossing is wat de PvdA betreft eenvoudig. Koppel persoonlijke gegevens van nieuwe ZZP’ers niet langer aan hun BSN-nummer, en geef bestaande ZZP’ers de mogelijkheid hun nummer te wijzigen. Zo beschermen we deze grote groep ondernemers voor fraudeurs.