Belnota moet eerlijker

Belnota moet eerlijker

Door Martijn van Dam op 6 april 2010 Delen  

De PvdA vindt dat telecombedrijven alleen de daadwerkelijk gebelde tijd in
rekening zouden mogen brengen. De minister van Economische Zaken heeft deze week
gezegd dat het voor de consument helder moet zijn of je per minuut betaalt of
per seconde als je mobiel belt. De telefoonrekening
moet
volgens haar duidelijker worden
. Ik vind dat de nota niet duidelijker maar
eerlijker moet. Eerlijk afrekenen is betalen per gebelde seconde en niet vooruit
betalen voor minuten die je niet belt.

Minister Van der Hoeven is geen voorstander van een verbod op de praktijk om
af te rekenen in hele minuten. Het zou voldoende zijn als het voor de consument
‘glashelder’ is hoe wordt afgerekend. Ik ben het daar dus niet mee eens. KPN,
T-Mobile en Vodafone willen overgaan op het afrekenen per minuut, waarbij je
voor elke minuut vooruit betaalt, ook als je ‘m niet verbelt. Bel je
bijvoorbeeld 61 seconden, dan betaal je voor 2 minuten.

Heel toevallig doen ze dat alle drie tegelijk. Het zal voor iedereen
duidelijk zijn dat de reden is dat de mobiele belbedrijven hiermee flink wat
extra geld verdienen. Als er sprake zou zijn van keuzevrijheid voor de
consument, zou je gewoon kunnen overstappen naar een andere aanbieder die dat
niet doet. Dan zou duidelijkheid misschien voldoende zijn. Maar in dit geval kun
je helemaal niet overstappen, want alle drie de grote aanbieders doen hetzelfde.
Ik zie dus wel iets in het verbod om af te rekenen op de hele minuten. Gewoon
betalen per seconde die je gebeld hebt. Dat is wel zo eerlijk.